https://www.proz.com/kudoz/german-to-swedish/textiles-clothing-fashion/1253187-crash-optik.html

Crash-Optik

Swedish translation: krinklad

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Crash-Optik
Swedish translation:krinklad
Entered by: Erik Hansson

09:41 Feb 10, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion
German term or phrase: Crash-Optik
Vet någon vad detta heter på svenska? Jag antar att det handlar om en tygstruktur eller -mönster.
Följande tvättråd ska översättas: "Crash Optik nicht permanent, zusammengedreht trocknen".
Erik Hansson
Germany
krinklad
Explanation:
Förlåt referensen; jag är medveten om att den inte anses akademisk nog!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag. Det blir en krinklad look av det hela.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5krinklad
Sven Petersson
3crinkleoptik
Stefanie Busam Golay
1slitet/använt/alternativt/trendigt utseende
Jan Sundström


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
crinkleoptik


Explanation:
oder "crinkle-effekt"
Für "crash" sagt man auch "crinkle", und da gibt es einige schwedische Google-Treffer. Vielleicht kannst du sonst auf Schwedisch auch etwas mit "vorgeknittert" basteln.

Vorgeknitterte Stoffe. Die Knitter verlaufen meist in Längsrichtung und sind mehr oder weniger stark ausgeprägt.


    Reference: http://www.burdamode.com/C,1000001-1013675-1013679,deDE.html
Stefanie Busam Golay
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 28
Notes to answerer
Asker: Vad tycker du om skrynkellook?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Sundström: Iofs, men slutledet -optik måste man nog byta ut till något annat i svenskan.
32 mins

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
krinklad


Explanation:
Förlåt referensen; jag är medveten om att den inte anses akademisk nog!


    Reference: http://https://www.aftonbladet.se/vss/mode/story/0,2789,6771...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag. Det blir en krinklad look av det hela.

44 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
slitet/använt/alternativt/trendigt utseende


Explanation:
Nu gissar jag bara, men har inte crash samma etymologiska ursprung som svenskans krås? Dvs skrynkligt tyg...

Som för många inne-ord verkar detta ha utsatts för en betydelseglidning, så att det nu kan omfatta nästa vilka trendiga kläder som helst. Även stövlar och pumps dyker upp med Crash-Optik utan att egentligen se speciellt skrynkliga ut.

Använd bildsökningen i Google, du blir förvånad över vilka prylar som dyker upp.


    Reference: http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=crash-op...
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also: