Permanenttragetasche

Swedish translation: återanvändningsbar bärkasse

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Permanenttragetasche
Swedish translation:återanvändningsbar bärkasse
Entered by: Erik Hansson

06:36 Sep 30, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / bärkasse
German term or phrase: Permanenttragetasche
Det handlar om bärkassar av bomull, jute, canvastyg eller t.o.m. non-woven polypropen (som känns som tyg) som är avsedda att användas flera gånger.
Erik Hansson
Germany
miljökasse, tygkasse
Explanation:
... är vanliga termer för detta.

--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2008-09-30 07:12:41 GMT)
--------------------------------------------------

Jag kan inte hitta någon samlingsterm!

Exempel på användning av "miljökasse" i denna betydelse:
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=70203
http://www.profilavdelningen.se/public/products/showprod.asp...
http://kommunal.felestad.se/index.php?id=76&tx_commerce_pi1[showUid]=118&cHash=d50aa46bee


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-30 08:04:06 GMT)
--------------------------------------------------

Bärkasse då? Som du själv spontant säger?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-30 08:16:43 GMT)
--------------------------------------------------

Återanvändningsbara bärkassar då! :-)
Selected response from:

Görel Bylund
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för fin hjälp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1miljökasse, tygkasse
Görel Bylund
3Bärkasse för upprepad användning/flergångsbruk
Cecilia Richter Ekholm
Summary of reference entries provided
Eva Gustavsson

Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Bärkasse för upprepad användning/flergångsbruk


Explanation:
Kanske man kan använda i just denna kontexten :-)


    www.2ez.se/baerkasse.php - 8k
Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 32

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
miljökasse, tygkasse


Explanation:
... är vanliga termer för detta.

--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2008-09-30 07:12:41 GMT)
--------------------------------------------------

Jag kan inte hitta någon samlingsterm!

Exempel på användning av "miljökasse" i denna betydelse:
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=70203
http://www.profilavdelningen.se/public/products/showprod.asp...
http://kommunal.felestad.se/index.php?id=76&tx_commerce_pi1[showUid]=118&cHash=d50aa46bee


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-30 08:04:06 GMT)
--------------------------------------------------

Bärkasse då? Som du själv spontant säger?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-30 08:16:43 GMT)
--------------------------------------------------

Återanvändningsbara bärkassar då! :-)

Görel Bylund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till er alla för fin hjälp!
Notes to answerer
Asker: Miljökasse, tygkasse osv. har jag hört ett antal ggr. Frågan är om det finns ett samlingsbegrepp.

Asker: Bärkasse är det ju hur som helst, oavsett om man nu använder den i ett år eller kastar den mer eller mindre i nytt skick. Det är ju det här "permanent" som är problemet.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson: Tygkasse är ordet för det (miljökasse har jag aldrig hört)
4 mins
  -> Tack! Men jag har absolut hört miljökasse i denna betydelse.




Reference comments


23 hrs
Reference

Reference information:
Hej igen!

Vill bara plädera lite ytterligare för tygkasse. Vi använder våra tygkassar dagligen att handla i och har alltid kallat dem tygkassar. För några år sedan sålde jag även tygkassar i en ekologisk butik och de hette aldrig något annat än tygkassar. Miljökasse får fler träffar på nätet men då handlar det lika ofta om plastkassar av majsstärkelse, nedbrytningsbara och liknande. Detta ord får nog betraktas som ett halvseriöst reklamord. Återanvändningsbar bärkasse skulle jag vilja säga är ett tyskt sätt att uttrycka saken: Långt och omständligt och säger inte heller vad den är tillverkad av. Tygkasse säger allt detta. Det ligger liksom i själva begreppet att den kan användas många gånger.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search