Perlfangstrick

Swedish translation: moss-stickning

09:36 Jun 10, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion / Klädkatalog
German term or phrase: Perlfangstrick
Meningen lyder "Perlfangstrick mit Zopfmuster vorn." Jag har hittat en bild här: http://www.produkt-suchmaschine.com/1/rolli-boysens-chrissie... Stort tack på förhand!
Maria Drangel
Sweden
Swedish translation:moss-stickning
Explanation:
Det har inget med pärlor att göra, utan att det ser så där "småknottrigt" ut.

Googla på "moss-stickning bild" så får man upp en del. Bifogar även länk där man ser det tydligt. Länken kommer från Drops Design /garnstudio.se, en ganska pålitlig källa skulle jag vilja säga.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day15 hrs (2011-06-12 01:00:39 GMT)
--------------------------------------------------

Förresten är just moss-stickning en frekvent använd term på alla "sticknings"-sidor jag numera har kikat på.
Selected response from:

Malin Schube (X)
Grading comment
Tack Malin!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5pärlstickning
Helen Hedman Walderhaug
4effektfull mönsterstickning
Kerstin Wahlby
4moss-stickning
Malin Schube (X)
4pärlfangstickning/pärltuckstickning
Evelin Stetter
2flätstickning
Lennart Helgesson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
flätstickning


Explanation:
Är en kvalificerade (?) gissning

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
pärlstickning


Explanation:
Av bilden på länken framgår att det handlar om pärlstickning, där man åstadkommer "pärlorna" av själva garnet som bildar upphöjda pärlmönster medan man stickar. Pärlstickning förkommer ofta i konstfullt stickade ylletröjor där flera olika mönster, bland annat flätstickning förekommer.
Det finns en annan form av pärlstickning med gamla anor, som innebär att "riktiga" pärlor av garn stickas in plagget. Det är vansinningt populärt just nu, så googlar man på pärlstickning är det bara den sortens pärlstickning som kommer upp. Men det är något helt annat. Jag lärde mig gammaldags pärlstickning i syslöjden en gång för länge sedan.

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Native speaker of: Swedish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pärlfangstickning/pärltuckstickning


Explanation:
Inom maskinstickning talar man om fangstickning, eller tuckstickning, en metod där man "sparar" en maska i flera varv för att sedan sticka den. Beroende på hur ofta man gör detta så bildas då ett mönster. Något eget svenskt uttryck har jag aldrig hört.

Evelin Stetter
Sweden
Native speaker of: Swedish

1 day 15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
moss-stickning


Explanation:
Det har inget med pärlor att göra, utan att det ser så där "småknottrigt" ut.

Googla på "moss-stickning bild" så får man upp en del. Bifogar även länk där man ser det tydligt. Länken kommer från Drops Design /garnstudio.se, en ganska pålitlig källa skulle jag vilja säga.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day15 hrs (2011-06-12 01:00:39 GMT)
--------------------------------------------------

Förresten är just moss-stickning en frekvent använd term på alla "sticknings"-sidor jag numera har kikat på.


    Reference: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=102&...
Malin Schube (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack Malin!

1 day 21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
effektfull mönsterstickning


Explanation:
Mosstickning översätts med Perlmuster på tyska. Och mönstret är inte exakt som mosstickning, enligt min mening. Utan liknar mer ett mellanting mellan patentstickning och mosstickning.
Och eftersom plagget med största sannolikhet är maskinstickat är det en maskinstickningsterm. Eftersom det inte finns en vedertagen svensk term för det som är lätt att identifiera för en svensk målgrupp hade jag gjort en omskrivning här. Exempelvis "effektfull mönsterstickning"

Kerstin Wahlby
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search