Kräuselsaum

Swedish translation: volangsöm

17:28 Nov 15, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion / Typ av söm
German term or phrase: Kräuselsaum
En bild finns här:

http://www.naturtextil-hautnah.de/product_info.php?info=p690...

Jag tycker att det ser ut som att man syr en tät zick-zack-söm för att uppnå att sömmen krusar sig längst ned. Frågan är bara vad denna typ av söm heter på svenska?

Tack på förhand!
Maria Drangel
Sweden
Swedish translation:volangsöm
Explanation:
Volang är enligt Nationalencyklopedin:
vola´ng (fr. volant, eg. 'flygande', av voler 'flyga', av likabetydande lat. vo´lo), garnering på klädesplagg i form av en rynkad, veckad eller rundskuren tygremsa av varierande bredd, ibland av spets eller annat tunt material.
Och sammansatt med ordet söm borde det kunna ange något som formar något volangliknande, både i bildlik form och i praktisk form som din länk anger. Ser flera exempel på Google där de används för att ange båda formerna.
Selected response from:

Paula Nilsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3volangsöm
Paula Nilsson
3bubbelkant
Kerstin Wahlby


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bubbelkant


Explanation:
Bubbelkant eller bubbelvolang skulle kanske kunna passa.




    Reference: http://www.ljuvadrommar.se/stickat/sjalar/naturvit-sjal-med-...
Kerstin Wahlby
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
volangsöm


Explanation:
Volang är enligt Nationalencyklopedin:
vola´ng (fr. volant, eg. 'flygande', av voler 'flyga', av likabetydande lat. vo´lo), garnering på klädesplagg i form av en rynkad, veckad eller rundskuren tygremsa av varierande bredd, ibland av spets eller annat tunt material.
Och sammansatt med ordet söm borde det kunna ange något som formar något volangliknande, både i bildlik form och i praktisk form som din länk anger. Ser flera exempel på Google där de används för att ange båda formerna.

Example sentence(s):
  • Somrigt flicklinne i 100% ekologisk bomull från Living Crafts. Dekorativ volangsöm nedtill.

    Reference: http://www.greendarlings.com/selected-items/flicklinne.html
Paula Nilsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search