PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Köper

Swedish translation: Kypert

12:19 Jun 30, 2014
German to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion
German term or phrase: Köper
En typ av tyg antar jag eftersom ordet står i en lista med andra tyger såsom linne, bomull o.s.v... men vad heter det på svenska?
Anna Wiman
Sweden
Swedish translation:Kypert
Explanation:
Men det är en vävbindning.
Selected response from:

Vera Schoen
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Kypert
Paula Nilsson
4Kypert
Vera Schoen
3Twill
Cecilia Richter Ekholm


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Twill


Explanation:
Motsvarar en typ av vävning som ger ett randvävt tyg

Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 32

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kypert


Explanation:
Men det är en vävbindning.

Vera Schoen
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Kypert


Explanation:
Kypert enligt Engström.
Collins ger twill på engelska.
Se NE för vidare förklaring:
kypert [çy:´-] (lågtyska küper m.fl. former, egentligen en bildlig användning av medellågtyska kepere 'bjälke', given med syftning på vävnadens ränder), vävbindning i vilken varptrådarna inom bindningsrapporten går på samma sätt antingen över eller under minst två väfttrådar (inslagstrådar) samtidigt som deras bindepunkter är förskjutna ett steg uppåt (z-lutning hos ränder i väven) eller ett steg nedåt (s-lutning) i förhållande till närmaste varptråd till vänster.
Kypertbindning ger diagonalt löpande ränder i varan. Efter antalet väfttrådar i bindningsrapporten talar man om 3-bindig, 4-bindig osv. kypert. .... osv.osv.

Paula Nilsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search