absteppen

Swedish translation: kantstickning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Absteppen
Swedish translation:kantstickning
Entered by: Maria Michelfelder

12:18 Jun 9, 2015
German to Swedish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion
German term or phrase: absteppen
Jag lånar ett sammanhang från http://www.modage.de/2014/07/12/die-wichtigsten-naehbegriffe... Unter Absteppen versteht man Nähte, die von der rechten Seite an Kanten oder bereits vorhanden Nähten mit einem Gradstich oder Zierstich genäht werden. Das Absteppen hat einen dekorativen, sowie stabilisierenden Charakter.

Vad kallas detta på svenska?
Maria Michelfelder
Sweden
kantstickning
Explanation:
Sys med låst backmatning (precis som vid "absteppen").
Selected response from:

Vera Schoen
Sweden
Grading comment
Tack Vera!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kantstickning
Vera Schoen
3kvilta
Annie Weibull


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kvilta


Explanation:
Jag är inte riktig säker på att jag förstår den tyska beskrivningen, men "gesteppt" brukar betyda kviltad, ibland skriver man "med rutmönster".

--------------------------------------------------
Note added at 8 minuter (2015-06-09 12:26:56 GMT)
--------------------------------------------------

Bildexempel:
http://www.fortispolster.de/kunstleder-leder-pvc-pkw-kaschie...

--------------------------------------------------
Note added at 22 minuter (2015-06-09 12:41:07 GMT)
--------------------------------------------------

Aha, men då kanske man bara kan skriva "dekorsömnad"? Här är en diskussion på temat, om du inte hittat den redan: http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24996

Annie Weibull
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack Annie, men "Absteppen" handlar inte om kviltning, utan om en rak söm som (ibland/alltid?) sys längs med en kant för att stabilisera eller som dekoration. I min länk ovan finns också en bild.


18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kantstickning


Explanation:
Sys med låst backmatning (precis som vid "absteppen").


    Reference: http://www.symaskinsexperten.se/partnerfiles/symaskin/resour...
Vera Schoen
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack Vera!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
7 days
  -> Tack, Erik!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search