Pompons

Swedish translation: garnboll/tofs

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Pompons
Swedish translation:garnboll/tofs
Entered by: Lena Samuelsson

08:17 Nov 14, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tourism & Travel / Hobby-Handarbeit
German term or phrase: Pompons
Är det någon som vet vad den här typ av garnhandarbete heter på svenska?

http://www.teddys-handarbeiten.de/xhand-pompon.htm
Lena Samuelsson
Sweden
tofs
Explanation:
Pompom är det franska ordet för tofs, men om den här sortens arbeten kan kallas för tofsar vet jag inte. Ordet pompong lär även finnas på svenska enligt lexikon.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack Stefanie! Det fick bli svensk-svenska garnbollar eftersom det handlar om djur som kan kan göra medhjälp av mallar och garn. Tofs går också som alternativ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +3tofs
Staffan Wiman
5pomponger
Sven Petersson
3garnboll
Stefanie Busam Golay


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +3
tofs


Explanation:
Pompom är det franska ordet för tofs, men om den här sortens arbeten kan kallas för tofsar vet jag inte. Ordet pompong lär även finnas på svenska enligt lexikon.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack Stefanie! Det fick bli svensk-svenska garnbollar eftersom det handlar om djur som kan kan göra medhjälp av mallar och garn. Tofs går också som alternativ.
Notes to answerer
Asker: Pompong finns på svenska, det stämmer, men i samband med prydnad på militära huvudbonader. Man jag skall titta vidare på tofs tlil att börja med! Tack!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Tauvon
26 mins
  -> Tack ! Jag är absolut inte expert, men jag undrar om inte Stefanies svar är bättre.

agree  Antje Harder: Jag känner igen begreppet ("garn)tofsar" från mina barns skola och dagis. Kolla även här: http://hem.passagen.se/annmari1/easter02/pyssel.html (de använder även "piprensare" *g*)
2 hrs

agree  Angela Meissner: tofs känner jag igen, katterna älskar den :-)
4 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
garnboll


Explanation:
jämför sökord "garnbollsmallar" på http://www.slojd-detaljer.com

Stefanie Busam Golay
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman

47 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
pomponger


Explanation:
Finaste EU-svenska!

OBS!
Förvisso avses vanligen en garnboll, men materialet behöver inte vara garn och formen behöver inte vara en boll. Därför är det nog säkrast att använda sig av EU-svenska om man inte är absolut säker på material och form.


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search