Notfallbeauftragter

Swedish translation: Skyddsansvarig

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Notfallbeauftragter
Swedish translation:Skyddsansvarig
Entered by: Staffan Wiman

07:44 Jan 23, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / Krisorganisation vid företag
German term or phrase: Notfallbeauftragter
Oberster Verantwortlicher ist der Platz-Chef, der durch den diensthabenden Disponenten alarmiert wird. Er ist der Koordinator von XX Sverige AB für alle Massnahmen bei Unglücken auf der Y-Bahn. ... ist ständig in Bereitschaft und agiert als Notfallbeauftragter. Der Notfallbeauftragte ist Ansprechpartner am Unfallort für Rettungskräfte, Hilfskräfte, Einsatzleiter von Banverket und die Reisenden.
Jag har preliminärt skrivit räddningschef, men det är ju en befattning vid kommunen/räddningsverket. Den här tycks ju ha samma befogenheter vid en olycka.
Staffan Wiman
Sweden
Skyddsansvarig
Explanation:
möjligen möjgen olycks-/räddningsansvarig.
Ansvarig är ett bra övergripande ord som, inbegriper chef m.fl. mera specifika befattningar.

Jag tror inte på varianter av -ombud eftersom dessa är arbetstagarutsedda befattningar.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Skyddsansvarig
Mårten Sandberg
2Olycksombud
Lilian S-K (X)


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Olycksombud


Explanation:
Igen en kombination av Google + Svenska Akademins ordlista.

Example sentence(s):
  • den anställda skall till akademins olycksombud vid lönekontoret lämna in läkarintyg

    Reference: http://www.abo.fi/personalinformation/guide_nyanstalld.pdf
Lilian S-K (X)
Finland
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Skyddsansvarig


Explanation:
möjligen möjgen olycks-/räddningsansvarig.
Ansvarig är ett bra övergripande ord som, inbegriper chef m.fl. mera specifika befattningar.

Jag tror inte på varianter av -ombud eftersom dessa är arbetstagarutsedda befattningar.


    Reference: http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/Gemeinsame_Inhalte/...
Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack för hjälpen!
Notes to answerer
Asker: Tack, det verkar vara rätt svar. Jag har redan levererat översättningen och skrev insatschef.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
21 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search