KudoZ home » German to Czech » Chemistry; Chem Sci/Eng

Untersalpetersäure

Czech translation: kyselina didusná


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Untersalpetersäure
Czech translation:kyselina didusná
Entered by: Ales Horak

08:19 Sep 13, 2011
German to Czech translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
German term or phrase: Untersalpetersäure
http://www.google.cz/search?q=Untersalpetersäure&hl=cs&biw=1...
Ales Horak
Czech Republic
kyselina didusná – kyselina dioxodusitá
Explanation:
Dle mého je to untersalpetrige Säure H2N2O2 a dle uvedených odkazů by se mělo tedy jednat o kyselinu didusnou.

--------------------------------------------------
Note added at 3 h (2011-09-13 11:21:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://de.academic.ru/dic.nsf/konversations_lexikon/76313/Un...
nejsem chemik...
Selected response from:

gancarcikova
Czech Republic
Grading comment
děkuji i ostatním, tato možnost je správně
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kyselina dusitá
Jaromír Rux
4peroxodusičnan
Anna Trupl-Mattiesson
4kyselina didusná – kyselina dioxodusitá
gancarcikova
3oxid dusičitýpetr jaeger
2kyselina hypodusičná
Jaromír Rux


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
kyselina hypodusičná


Explanation:
ptal jsem se kolegy, v Německu vystudovaného chemika, název takto odvodil, ale tu věc jako takovou nezná

Jaromír Rux
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 26
Notes to answerer
Asker: děkuji za rychlou odpověď, někde jsem vygooglil ještě ekvivalent salpetersaure Salpetersäure - z toho jsem úplně jelen


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kyselina didusná – kyselina dioxodusitá


Explanation:
Dle mého je to untersalpetrige Säure H2N2O2 a dle uvedených odkazů by se mělo tedy jednat o kyselinu didusnou.

--------------------------------------------------
Note added at 3 h (2011-09-13 11:21:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://de.academic.ru/dic.nsf/konversations_lexikon/76313/Un...
nejsem chemik...


    Reference: http://www.zeno.org/Meyers-1905/A/Untersalpetrige+S%C3%A4ure
    Reference: http://www.google.cz/#hl=cs&sugexp=gsis%2Ci18n%3Dtrue&cp=6&g...
gancarcikova
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 4
Grading comment
děkuji i ostatním, tato možnost je správně
Notes to answerer
Asker: díky, ale salpetrige Säure je něco jiného než Salpetersäure, dusitá - dusičná


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kyselina dusitá


Explanation:
stejný zdroj, ale už vystoupil z auta a našel to ve svých knihách

cituji:
Untersalpetersäure je zprávně Salpetrige Säure a to je česky kyselina dusitá.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2011-09-13 11:23:51 GMT)
--------------------------------------------------

zdroj nemám, ale věřím mu, je to odborník

Jaromír Rux
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 26
Notes to answerer
Asker: jo? a máte k tomu nějaký zdroj?


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
oxid dusičitý


Explanation:
Untersalpetersäure (salpetrige-Salpetersäure), NO4, entsteht, wenn Stickstoffoxydgas mit Sauerstoff od. atmosphärischer Luft zusammenkommt, als gelbrother Dampf, welcher sich durch Abkühlung in eine Flüssigkeit od. in einen krystallinischen Körper verwandelt.

ten druhý pramen to ale uvádí jako NO2 (což by bylo logičtější, myslím si, že výraz nahoře by měl být N2O4):
"Untersalpe"tersäure, s. Stickstoffperoxyd.

(Stickstofftetroxyd) NO2 entsteht bei Berührung von Stickstoffoxyd mit Luft, beim Erhitzen verschiedener Salpetersäuresalze (wie Bleinitrat) und, mit Stickstofftrioxyd gemischt, atd...

Samozřejmě se jedná akorát o moji doměnku, protože jsem to nějak extra neověřoval, pouze podle popisu na těch stránkách



    Reference: http://de.academic.ru/dic.nsf/pierer/79846/Untersalpeters%C3...
    Reference: http://peterhug.ch/lexikon/untersalpetersaeure
petr jaeger
Works in field
Native speaker of: Native in CzechCzech

6 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5