KudoZ home » German to Danish » Engineering (general)

Brennwerttechnik

Danish translation: højeffektiv kedel teknologi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Brennwerttechnik
Danish translation:højeffektiv kedel teknologi
Entered by: Jens Kaestel

06:50 Aug 31, 2006
German to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Brennwerttechnik
på liste, som også indeholder Gas-Brennwertgeräte og Öl-Brennwertgeräte
Randi Stenstrop
højeffektiv kedel teknologi
Explanation:
en alternativ betegnelse
Selected response from:

Jens Kaestel
Australia
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5brændværditeknik, måling af brændværdiNetLynx
3højeffektiv kedel teknologi
Jens Kaestel
3kondenserende teknik
Lise Smidth


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kondenserende teknik


Explanation:
du kan også finde begreberne "kondensationsteknik" og "kondenseringsteknik" - men "kondenserende teknik" ser ud til at være det mest udbredte

se en forklaring på hvad der menes her:
http://www.energiesparhaus.at/fachbegriffe/brennwerttechnik....

samt de to links nedenfor på dansk




Example sentence(s):
  • Den kondenserende teknik udnytter ikke alene varmen, der opstår ved forbrændingen som røggassernes målbare temperatur (varmeværdi), men derudover også deres vanddampindhold (brændværdi).
  • Hvis du ønsker at fyre så miljøvenligt som muligt, og det samtidig skal ske økonomisk, kommer du ikke uden om den kondenserende teknik, for med en kondenserende gaskedel kan brændstoffet udnyttes op til 10% bedre

    Reference: http://www.techmedia.dk/files/pdf/hvm2006/s58-59nr12006.pdf
    Reference: http://www.henrikjensenvvs.dk/varmeanl/gas.htm
Lise Smidth
Austria
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 159

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
højeffektiv kedel teknologi


Explanation:
en alternativ betegnelse

Example sentence(s):
  • EB-cTc 2200 er en højeffektiv kedel med adskilte brændkamre som er praktisk når man vil fyre med forskelligt brændsel.
  • I højeffektive gaskedler afkøler man røggassen endnu mere og udnytter den energimængde, der er i røggassens vanddamp.

    Reference: http://www.eb-kedler.dk/content.asp?ID=122
    Reference: http://www.dgc.dk/teknologi/tekno2.htm
Jens Kaestel
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
brændværditeknik, måling af brændværdi


Explanation:
- er jeg da ret sikker på. 'brændværdi' er et veldefineret ord også på dansk; det er varmeenergiindholdet pr kg eller pr normal-m3 {gas} - med enheden MJ/kg eller MJ/m3.

NetLynx
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 189