KudoZ home » German to Danish » Other

Kaltfarben

Danish translation: farver til koldfarvning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kaltfarben
Danish translation:farver til koldfarvning
Entered by: Susanne Rosenberg

09:42 Jul 20, 2005
German to Danish translations [PRO]
Other
German term or phrase: Kaltfarben
"Ostereier-Kaltfarben"

Navn på farver til at farve påskeæg med. Ægget dyppes her ned i en kold opløsning af farven (til forskel fra andre farvetyper, hvor ægget dyppes ned i en varm opløsning).

Jeg er ikke sikker på at "koldfarver" er et godt navn. Er der nogen, der har en god ide?
Edith Goebel
farver til koldbearbejdning/koldmaling
Explanation:
Et lidt usikkert bud... Jeg er fx også stødt på koldhærdende maling, koldmaling og koldhærdende lim (= Kaltklebstoff), men efter min mening virker det lidt for teknisk at bruge "koldhærdende farver". I forbindelse med tekstiler taler man i øvrigt også om "koldfarvning".

Hvis din målgruppe er forældre, børn og pædagoger etc. (eller andre produktinteressenter/brugere), er det nok mere vigtigt at finde et letforståelig begreb end en teknisk set 100% korrekt oversættelse. Så måske er "koldfarver" eller "farver til koldmaling/kold bemaling" (afhængig af konteksten) alligevel et nogenlunde acceptabelt alternativ?

HDH - god fyraften :-)

Susanne
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Tusind tak for hjælpen! Jeg havde to muligheder: Enten opfinde et nyt ord (koldfarver) eller skrive betydningen. Da jeg synes, man ikke umiddelbart forstår meningen af "koldfarver", valgte jeg dit svar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(Ostereier) Kaltfarben(®)
Sven Petersson
2farver til koldbearbejdning/koldmaling
Susanne Rosenberg
1ikke noget forslag
Per Ehlers


Discussion entries: 4





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
ikke noget forslag


Explanation:
Jeg tror ikke på koldfarver eller kolde farver (farver, hvori blåt indgår). Så vidt jeg kan se på nettet, er Kaltfarbe noget der bruges inden for keramikindustrien (ligesom Frostfarben), så det kan have noget med modstandsdygtighed over for kulde at gøre. Kontakt evt. selv en dem der forhandler "Kaltfarben"

Per Ehlers
Denmark
PRO pts in category: 64

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(Ostereier) Kaltfarben(®)


Explanation:
"Ostereier Kaltfarben®" is a registered tradename belonging to Brauns-Heitmann GmbH & Co. KG (Federal Republic of Germany). Never translate registered tradenames.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

8 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
farver til koldbearbejdning/koldmaling


Explanation:
Et lidt usikkert bud... Jeg er fx også stødt på koldhærdende maling, koldmaling og koldhærdende lim (= Kaltklebstoff), men efter min mening virker det lidt for teknisk at bruge "koldhærdende farver". I forbindelse med tekstiler taler man i øvrigt også om "koldfarvning".

Hvis din målgruppe er forældre, børn og pædagoger etc. (eller andre produktinteressenter/brugere), er det nok mere vigtigt at finde et letforståelig begreb end en teknisk set 100% korrekt oversættelse. Så måske er "koldfarver" eller "farver til koldmaling/kold bemaling" (afhængig af konteksten) alligevel et nogenlunde acceptabelt alternativ?

HDH - god fyraften :-)

Susanne

Susanne Rosenberg
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 80
Grading comment
Tusind tak for hjælpen! Jeg havde to muligheder: Enten opfinde et nyt ord (koldfarver) eller skrive betydningen. Da jeg synes, man ikke umiddelbart forstår meningen af "koldfarver", valgte jeg dit svar.