KudoZ home » German to Danish » Other

Gefühlsarbeit

Danish translation: emotionelt arbejde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Gefühlsarbeit
Danish translation:emotionelt arbejde
Entered by: Ane Kristensen

15:00 Dec 20, 2010
German to Danish translations [PRO]
Social Sciences - Other
German term or phrase: Gefühlsarbeit
Det drejer sig om arbejde, hvor man bliver udsat for følelsesmæssigt pres/stress som følge af kontakt med andre mennesker, f.eks. som sygesplejerske eller telefonsælger. Jeg har på fornemmelsen, at der findes en dansk term, der dækker - om ikke andet så næsten.

Konteksteksempler:

Gefühlsarbeit in personenbezogenen Dienstleistungsberufen wird täglich und in fast allen Situationen geleistet, die im direkten Kontakt zum Patienten stehen.

'Der erste Call entscheidet wie der Tag wird' Gefühlsarbeit in Call Centern – kein Thema?
Ane Kristensen
emotionelt arbejde
Explanation:
"Emotionelt arbejde" er den betegnelse, der bruges i faglitteraturen - se links herunder. Til en vis grad kan begrebet "klientarbejde" også dække en del af det, du nævner, men det er ikke lige så specifikt.

vh
lise
Selected response from:

Lise Smidth
Austria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4følelsesmæssigt (belastende) arbejdexxxlone
4emotionelt arbejde
Lise Smidth


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
emotionelt arbejde


Explanation:
"Emotionelt arbejde" er den betegnelse, der bruges i faglitteraturen - se links herunder. Til en vis grad kan begrebet "klientarbejde" også dække en del af det, du nævner, men det er ikke lige så specifikt.

vh
lise

Example sentence(s):
  • Det har været diskuteret om klientarbejde i sig selv er udløsende for emotionelt arbejde, emotionel dissonans og følelsesmæssig nedslidning i det hele taget.
  • Sandsynligvis er emotionelt arbejde i en sikkerhedskritisk-organisation (såsom traumeteamet) anderledes sammenlignet med traditionelle serviceorganisationer.

    Reference: http://casa-analyse.dk/files/priam5.pdf
    Reference: http://forskningsbasen.deff.dk/Search.external?operation=sea...
Lise Smidth
Austria
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 60
Notes to answerer
Asker: Tusind tak! :o)


3 days 5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
følelsesmæssigt (belastende) arbejde


Explanation:
Håber dette hjælper dig!

Example sentence(s):
  • http://www.dynamisk-psykoterapi.dk/supervision.html

    Reference: http://www.dynamisk-psykoterapi.dk/supervision.html
xxxlone
Canada
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 12