KudoZ home » German to Dutch » Advertising / Public Relations

....aus der Zeit des Bilderstreit (726-842).

Dutch translation: ...uit de periode van de Beeldenstorm (726-842)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:....aus der Zeit des Bilderstreit (726-842).
Dutch translation:...uit de periode van de Beeldenstorm (726-842)
Entered by: Ballistic

08:56 Mar 4, 2004
German to Dutch translations [Non-PRO]
Marketing - Advertising / Public Relations
German term or phrase: ....aus der Zeit des Bilderstreit (726-842).
Uit welke tijd zou dit zijn?
Sannie
de Beeldenstorm
Explanation:
In Print and out of Print Art Reference Books
... landen. Dutch text. Ant., 1912, 4to., 160 blz., 321 afb.,geb 20,42 060779 GOHR,
S. & J. GACHNANG, BILDERSTREIT. ... 13,61 060720 OS, H. van, BEELDENSTORM. ...
www.interbook-artbooks.com/06A.HTM

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-04 09:10:52 GMT)
--------------------------------------------------

Beeldenstorm wordt ook voor die periode gebruikt. Zie http://nownederland.org/reisweb/griekenland/byzantijnen.htm \"726 Beeldenstorm uitgeroepen door paus Leo III. \"
Selected response from:

Ballistic
Belgium
Grading comment
Bedankt; je hebt me op weg geholpen!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5de beeldenstrijd -842
Adela Van Gils
5beeldenstrijdhirselina
4 +1de Beeldenstorm
Ballistic
5de 6e tot de 9e eeuw
Ron Peek


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
de 6e tot de 9e eeuw


Explanation:
http://www.neocalvinisme.nl/hb/dga/hbdga0507.html

Eene geschiedenis van de theologie en de dogmatiek in de Oostersche kerk na Damascenus bestaat nog niet. De patristische tijd, waarin de groote dogmenvorming plaats had, eindigde ongeveer met Justinianus I 527-565, of ook met Photius ± 860. Heel deze tijd van de 6e tot de 9e eeuw is een tijd van overgang. De beeldenstrijd 726-842 is daarin de karakteristieke gebeurtenis, Harnack, D.G. II 452 f. K. Schwarzlose, Der Bilderstreit, ein Kampf der gr. K. um ihre Eigenart und um ihre Freiheit, 1890. Reliquiën en beelden waren ook al voor de 5e eeuw in gebruik, maar het christologisch dogma kwam ze ondersteunen. Het eigenaardige van het Christendom scheen daarin gelegen, dat het het Goddelijke zinlijk en lichamelijk tegenwoordig maakte.



Ron Peek
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
The asker has declined this answer

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
de Beeldenstorm


Explanation:
In Print and out of Print Art Reference Books
... landen. Dutch text. Ant., 1912, 4to., 160 blz., 321 afb.,geb 20,42 060779 GOHR,
S. & J. GACHNANG, BILDERSTREIT. ... 13,61 060720 OS, H. van, BEELDENSTORM. ...
www.interbook-artbooks.com/06A.HTM

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-04 09:10:52 GMT)
--------------------------------------------------

Beeldenstorm wordt ook voor die periode gebruikt. Zie http://nownederland.org/reisweb/griekenland/byzantijnen.htm \"726 Beeldenstorm uitgeroepen door paus Leo III. \"

Ballistic
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Bedankt; je hebt me op weg geholpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek: Beeldenstorm uitgeroepen door Paus Leo III
13 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
beeldenstrijd


Explanation:
Ik zou de term "beeldenstorm" zeker niet gebruiken omdat daardoor verwarring kan ontstaan. De beeldenstorm, waarvan het hoogtepunt in de lage landen tijdens de reformatie rond 1566 viel, was een heropflakkering van een veel ouder conflict rond religieuze afbeeldingen (de "beeldenstrijd" 726-843).

Beeldenstrijd: Van 726 tot 843 tussen iconoclasten (beeldenvernielers) en iconodoulen (beeldenvereerders) De inzet wad de verering van iconen die door keizers verboden werd. Ook de iconen zelf werden verboden. In 843 werden afbeeldingen weer toegestaan, mits zij werden gebruikt als hulpmiddel om tot meditatie en gebed te komen en dus niet op zichzelf aanbeden worden.
http://users.pandora.be/history/Verklarende woordenlijst.htm


hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adela Van Gils: Heb je mijn bijdrage samengevat?
3 mins
  -> Sommige gebruikers schijnen nog steeds niet te beseffen dat het een hele tijd duurt voor hun bijdrage op het scherm verschijnt

35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
de beeldenstrijd -842


Explanation:
Ik heb het opgezocht in Sesam: Atlas bij de Wereldgeschiedenis, pag. 139. Beeldenstorm refereert teveel aan de 16e eeuw, oftewel 1566 te Antwerpen en vervolgens in Amsterdam en elders. Dat laatste was tijdens de Spaanse overheersing. Beeldenstorm is dus een beladen term en wordt niet nog eens gebruikt voor de beschrijving van een andere gebeurtenis in het verleden.

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2004-03-04 09:39:12 GMT)
--------------------------------------------------

\"820-867 Armorische (Phrygische) dynastie. Bezetting van Kreta door de Arabieren. Na de beëindiging van de beeldenstrijd (sorry 843!) volgt een nieuwe bloei.\" Zo staat het er onder het kopje Middeleeuwen (die begonnen rond 500)/Oostromeinse Rijk (Byzantium tot 867).
Dat wat de tekst in Atlas ... betreft.

Het kan best dat deze beeldenstrijd soms ook Beeldenstorm wordt genoemd, want er vond natuurlijk een strijd plaats waarin de afbeeldingen van de tegenpartij werden neergehaald of beschadigd. Maar ik zou voorzichtig zijn met dat woord Beeldenstorm. Succes.


--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2004-03-04 09:42:09 GMT)
--------------------------------------------------

de beeldenstrijd (iconoclasme, 726-843), die in de geschiedenis van het christendom in gewijzigde vorm zal terugkeren: tijdens de protestantse Reformatie en na het Tweede Vaticaans Concilie
http://www.braambos.be/reeksen/brb_20003.html

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2004-03-04 09:43:53 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.eikonikon.nl/algemeen/lexikon/BD-lex.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2004-03-04 09:47:42 GMT)
--------------------------------------------------

Deze site eikonikon doet het niet en blokkeert (althans mijn compu). Niet met een hoofdletter dus. Groeten

--------------------------------------------------
Note added at 57 mins (2004-03-04 09:53:21 GMT)
--------------------------------------------------

Hier ben ik weer: uit site eikonikon.nl:
beeldenstrijd
De periode van 726 tot 843 werd, met uitzondering
van enkele kortere tussenperioden,
gekenmerkt door het verbod ikonen
te schilderen. De Byzantijnse keizer Leo
de Isauriër was afkomstig uit Klein-Azië en
stond waarschijnlijk onder de invloed van
de Paulicianen, een sekte die fel tegen de
ikonen was. De hevigheid van de actie tegen
de ikonen wordt gekenmerkt door het
feit dat in hele gebieden van Klein-Azië
geen enkele ikoon, muurschildering of
mozaïek meer te vinden was. Tegenover
het verlies van ontelbare kunstschatten
staat het positieve: door de debatten voor
en tegen de ikoon ontstond, wat we zouden
kunnen noemen, een \'theologie van
de ikoon\' - de ikoon werd gezuiverd van
bijgelovige verering en ze werd theologisch
zo verklaard, dat de periode na 843
een dieper inzicht mogelijk maakte in het
wezen van de kerkelijk-liturgische plaats
en functie van de ikoon èn in het gebedsleven
van de gelovigen.

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2004-03-04 09:54:49 GMT)
--------------------------------------------------

alweer zonder hoofdletter. Dat is waarschijnlijk om dat het geen Europees fenomeen is en geen eigennaam. Dit i.t.t. de Beeldenstorm bij ons. De laatste is een begrip. Ik stop

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 2 mins (2004-03-04 09:58:48 GMT)
--------------------------------------------------

Een supersite voor trefwoorden, die laatste.

Adela Van Gils
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish