KudoZ home » German to Dutch » Agriculture

Versenkung

Dutch translation: verzonken sproeier


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Versenkung
Dutch translation:verzonken sproeier
Entered by: Robert Rietvelt

09:47 Nov 29, 2013
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / Tuinsproeiers
German term or phrase: Versenkung
Als in: Unauffällig unterirdisch installierte Versenkregner bewässern Ihren Rasen gleichmäßig. Sie verschwinden nach getaner Arbeit wieder in der Versenkung.

Tuinsproeiers die uit de grond komen en na gedane arbeid weer verdwijnen in wat????
Robert Rietvelt
verzonken sproeier
Explanation:
Het gaat hier om een verzonken tuinsproeier, een tuinsproeier die inderdaad uit de grond komt, sproeit en na afloop weer in de grond zakt. Versenkung kan je denk ik dan ook best met 'zakt terug in de grond' of 'verdwijnt ondergronds' of iets dergelijks vertalen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2013-11-29 11:19:30 GMT)
--------------------------------------------------

Mijn titel had natuurlijk beter 'In de grond verdwijnen/zakken' geheten, aangezien dat ook de vertaling was die ik voorstelde. Die vertaling is in elk geval het meest idiomatisch. In gevallen waar je 'in/uit de grond' niet kunt gebruiken, hangt de vertaling natuurlijk volledig van de context/zinsstructuur af. Misschien dat je daar iets met het adjectief 'ondergronds' kunt aanvangen?
Selected response from:

Frederik Bossee
Belgium
Grading comment
Het is inderdaad een constructie met "grond" geworden.

Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1holte
Bea Geenen
4Onder het maaiveld
Leo te Braake | dutCHem
4verzonken sproeier
Frederik Bossee
4diepte
Lingualore


Discussion entries: 5





  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
diepte


Explanation:
De Versenkregner ís de verzonken tuinsproeier. Die kan na gedane arbeid niet in de verzonken sproeier (zie de term van Frederik) verdwijnen. Mijn discussion entry van het weer in de grond verdwijnen zie je ook terug in de uitleg van Frederik.

Als grond te specifiek is en Versenkung veel voorkomt in je tekst, zou diepte hier een goede vertaling van Versenkung kunnen zijn.

Example sentence(s):
  • DE: aus der Versenkung auftauchen > NL: uit de diepte opduiken

    Reference: http://www.mijnwoordenboek.nl/vertalen.php?woord=Versenkung&...
Lingualore
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Frederik Bossee: Geen slechte suggestie, maar dat is net hetzelfde als 'in de grond verdwijnen', alleen algemener. Dan heb je nog altijd hetzelfde probleem dat je dat hier wel zo kunt vertalen, maar elders in de tekst niet.
27 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verzonken sproeier


Explanation:
Het gaat hier om een verzonken tuinsproeier, een tuinsproeier die inderdaad uit de grond komt, sproeit en na afloop weer in de grond zakt. Versenkung kan je denk ik dan ook best met 'zakt terug in de grond' of 'verdwijnt ondergronds' of iets dergelijks vertalen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2013-11-29 11:19:30 GMT)
--------------------------------------------------

Mijn titel had natuurlijk beter 'In de grond verdwijnen/zakken' geheten, aangezien dat ook de vertaling was die ik voorstelde. Die vertaling is in elk geval het meest idiomatisch. In gevallen waar je 'in/uit de grond' niet kunt gebruiken, hangt de vertaling natuurlijk volledig van de context/zinsstructuur af. Misschien dat je daar iets met het adjectief 'ondergronds' kunt aanvangen?


    Reference: http://www.gardena.com/nl/watermanagement/sprinklersysteem/
Frederik Bossee
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Het is inderdaad een constructie met "grond" geworden.

Bedankt
Notes to answerer
Asker: Daar hebben ze het woord "Versenkregner" al voor uitgevonden. De verzonken sproeier verdwijnt dus in de "Versenkung".


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Onder het maaiveld


Explanation:
Als vertaling van "in die Versenkung"

Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
holte


Explanation:
Een suggestie.

Bea Geenen
Hong Kong
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  H Bekooy: Zou ik ook zo omschrijven, of "verdwijnen na het sproeien weer in de uitsparing" .
18 hrs
  -> Ja, inderdaad, "uitsparing"!