Ratssaal

Dutch translation: raadzaal (ook: raadszaal, VD)

German term or phrase:Ratssaal
Dutch translation:raadzaal (ook: raadszaal, VD)
Entered by: Pasteur

13:04 Oct 28, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture / administration
German term or phrase: Ratssaal
Text:
Die einzelnen Baukörper sind 2 schalenartig gebogene Hochhäuser von 78 und 100m Höhe, ein kreisrunder **Ratssaal** mit flacher Betonkuppel und der Sockel.
John Raul
Germany
raadszaal
Explanation:
Wordt gebruikt voor de zaal waar de gemeenteraad vergadert.
Selected response from:

Pasteur
Grading comment
Bedankt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3raadszaal
Pasteur
3 +4raadzaal
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
raadszaal


Explanation:
Wordt gebruikt voor de zaal waar de gemeenteraad vergadert.

Pasteur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 9
Grading comment
Bedankt.
Notes to answerer
Asker: Raadhuis maar raadskelder. Raadshal brengt ook enige resultaten bij zoek met 'google'.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord
4 mins

agree  Jan Willem van Dormolen: Wat het groene boekje ook moge beweren, toen ik gemeenteraadslid was, praatten we niet anders dan over de raadSzaal.
2 hrs
  -> met dank voor je steun - wat een ellen de met dat Groene Boekje, ik had nog nooit van raadzaal gehoord (puntje voor Evert, maar die is dan ook SYS!)

agree  shineda
21 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
raadzaal


Explanation:
Maybe I'm missing something here, but aren't we simply talking about a 'raadzaal'?

Bijv.:
De raadzaal. Hier vinden de politieke debatten van het stadsbestuur plaats. ...De architect heeft ervoor gekozen om de raadzaal meer ruimte te geven. ...
www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=4868

... op woensdag 24 mei 2000, In de raadzaal van het raadhuis van Herzogenrath. ... Mai 2000, im Ratssaal des Rathauses von Herzogenrath. Anfang 18.30 Uhr. ...
www2.kerkrade.nl/kerk/djourn/content/ 2000/05/170500/stadsjournaal/index.htm


--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-10-28 13:09:53 GMT)
--------------------------------------------------

raadzaal --> Groene Boekje, 2005, pag 738 -

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
Notes to answerer
Asker: Bedankt.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Dat is dan een inconsistentie in het Groene Boekje.
4 mins
  -> yes...raadszetel, raadszitting, maar raadzaal (pfff)

agree  Henk Peelen: best logisch, het is toch ook raadsel in plaats van raadssel
24 mins

agree  Benny Raemaekers
1 hr

agree  Jan Willem van Dormolen: ...maar volgens de nieuwste Van Dale mag het gewoon allebei.
2 hrs
  -> dan zit er al meteen iets fouts...De uitgevers van Van Dale en Groen Boekje beweerden vorige week dat ze gelijke spelling gebruikten in hun nieuwste edities - pfff