KudoZ home » German to Dutch » Astronomy & Space

Drück- und Ansitzjagd

Dutch translation: Drijf- en aanzitjacht


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Drück- und Ansitzjagd
Dutch translation:Drijf- en aanzitjacht
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

06:39 Jun 20, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Astronomy & Space / artikelen (jacht)
German term or phrase: Drück- und Ansitzjagd
Gaat over een lijst met artikelen en hun kenmerken op het gebied van verrekijkers en telescopen. Ik snap dat het met de jacht te maken moet hebben, maar ik weet niet wat er met deze functie verder wordt bedoeld. Wie kan helpen?
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
Drijf- en aanzitjacht
Explanation:
Drijfjacht: wild wordt opgejaagd. Is jacht in teamverband. Aanzitjacht: jager blijft stationair en wacht tot er wild voorbijkomt.

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-06-20 06:44:53 GMT)
--------------------------------------------------

Aanzitjacht: wild wordt met voer gelokt. Jager zit in hogere positie in boom en knalt erop als het wild zich \"aandient\".
Selected response from:

Ballistic
Belgium
Grading comment
Dank je wel!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2druk- en aanzitjacht
Gerard de Noord
4Drijf- en aanzitjacht
Ballistic


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Drück- und Ansitzjagd
Drijf- en aanzitjacht


Explanation:
Drijfjacht: wild wordt opgejaagd. Is jacht in teamverband. Aanzitjacht: jager blijft stationair en wacht tot er wild voorbijkomt.

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-06-20 06:44:53 GMT)
--------------------------------------------------

Aanzitjacht: wild wordt met voer gelokt. Jager zit in hogere positie in boom en knalt erop als het wild zich \"aandient\".


    www.dierenbescherming.nl/bd-archief.php?bdid=20 - 16k
Ballistic
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Grading comment
Dank je wel!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Drück- und Ansitzjagd
druk- en aanzitjacht


Explanation:
Drijfjacht is een verzamelnaam voor verschillende op elkaar lijkende jachtmethoden. De dieren worden door drijvers opgejaagd in de richting van de jagers. Dit maakt de kans op een snelle, genadige dood erg klein. Immers, om een dier in één keer te doden, moet het dichtbij stilstaan en moet er een vitaal lichaamsdeel geraakt kunnen worden. Bij drijfjacht zijn de dieren op de vlucht en halen dan snelheden van 40 tot 50 km per uur! Hierdoor is de kans groot dat ze alleen maar worden aangeschoten. Ze zijn dan zwaargewond en moeten later alsnog uit hun lijden worden verlost. Als ze al worden gevondenà Uiteraard leidt de drijfjacht tot stress, ook bij andere dieren die eveneens worden opgejaagd. Bovendien is de drijfjacht niet selectief, zoals de regels voorschrijven. Verkeerde dieren worden afgeschoten waardoor er een onevenwichtige populatie ontstaat.

Vormen van drijfjacht zijn **drukjacht** en klopjacht.
Bij klopjacht wordt veel herrie gemaakt. Drukjacht is stiller en gaat uit van een een-op-een-situatie (een jager op een zwijn). Deze laatste vorm mag van de wetgever, zij het alleen in uitzonderlijke gevallen, blijven bestaan. De Dierenbescherming betreurt dit. Enerzijds omdat nauwelijks te controleren valt of iemand drijf- of drukjacht beoefent. Anderzijds omdat ook drukjacht een vorm van onnodige plezierjacht is. Daarom blijft de Dierenbescherming ook een verbod op drukjacht bepleiten.


Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marian Pyritz
59 mins

agree  Stephanie Wloch: Een hele betrouwbare bron aangehaald, Gerard!
1 day13 hrs