International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » German to Dutch » Astronomy & Space

Restreflexen

Dutch translation: restreflectie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Restreflexen
Dutch translation:restreflectie
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

07:02 Jun 20, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Astronomy & Space / artikelen (jacht)
German term or phrase: Restreflexen
Mikrostrukturoberfläche: genau definierte Riffelung zur Vermeidung von Restreflexen im Inneren

Kenmerken van verrekijkers, telescopen en vizieren voor jachtgeweren. Wat wordt hier bedoeld?
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
restreflectie
Explanation:
Een verschijnsel wat bij alle brilleglazen voorkomt is het aanwezig zijn van reflecties aan het glasoppervlak. Om dit effect te verminderen kunnen de glazen van een ontspiegeling worden voorzien. Deze ontspiegelingen zijn herkenbaar aan de restreflecties die zichtbaar zijn als u een lamp in de glazen laat reflecteren.
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Dank je wel!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4restreflectie
Marian Pyritz
3aanvulling op antwoord van vorige persoon
Adela Van Gils
3Restreflex
Ballistic


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Restreflex


Explanation:
Hieronder vind je wellicht de uitleg. Essilor heeft ook een .nl website mocht je je daar meer op je gemak voelen.


    Reference: http://www.essilor.be/?page=88&lang=nl
Ballistic
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
restreflectie


Explanation:
Een verschijnsel wat bij alle brilleglazen voorkomt is het aanwezig zijn van reflecties aan het glasoppervlak. Om dit effect te verminderen kunnen de glazen van een ontspiegeling worden voorzien. Deze ontspiegelingen zijn herkenbaar aan de restreflecties die zichtbaar zijn als u een lamp in de glazen laat reflecteren.


    Reference: http://www.vanhoutoptiek.nl/Brillen/Brillen.htm
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13
Grading comment
Dank je wel!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aanvulling op antwoord van vorige persoon


Explanation:
Deze behandelingen worden alleen maar gedaan op achromatische en apochromatische kijkers waarvan de oculairs alleen al per stuk meer dan 350 Euro kosten. Het heeft namelijk geen enkele zin top coatings aan te brengen op inferieure glassoorten. Meestal worden fluoriden van Calsium of Magnesium onder hoog vacuum verdampt om het op het lensoppervlak te laten neerslaan. Door de verschillende fabrikanten wordt op deze wijze de restreflectie teruggebracht tot 0.3%. Zeiss noemt dit de T-coating, Swarovski Swarotop en Leica HLS.



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 7 mins (2005-06-20 10:10:09 GMT)
--------------------------------------------------

Dit is een aanvulling op het antwoord van Marian: restreflectie, maar zij verwijst naar brillen en dit is een verwijzing naar verrekijkers. Iets meer jouw thema.


    Reference: http://www.houseofoutdoor.nl/universi.htm
Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: deze populair-wetenschappelijke site gaat weliswaar over verrekijkers, maar de 'Riffelung' lijkt volgens de beschrijving op de site van deze opdachtgever eerder betrekking te hebben op de structuur aan de binnenkant van het vizier, dan op de lenzen
43 mins