KudoZ home » German to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

Hubschieberpumpe

Dutch translation: pomp voor ontstekingsverschuiving (Hubschieberpumpe)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Hubschieberpumpe
Dutch translation:pomp voor ontstekingsverschuiving (Hubschieberpumpe)
Entered by: Henk Peelen

13:54 Mar 12, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Dieselmotoren
German term or phrase: Hubschieberpumpe
Habe leider keinen Kontext, sorry!
Van Slooten
pomp voor ontstekingsverschuiving (Hubschieberpumpe)
Explanation:
Ik denk dat je niet om omschrijving + Duitse term heen kunt.
Eerlijk gezegd is het me na het lezen van onderstaande, goede beschrijving nog niet helemaal duidelijk is of Hub op de cilinderslag slaat, of op een horizontale verplaatsing in de schuine regelgroef.


http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO=2003/042509&IA=WO2003...
Durch zusätzliches Verdrehen des Steuerschiebers wird gleichzeitig Spritzanfang und Spitzende verschoben.

Es ist eine sog. Hubschieber-Reiheneinspritzpumpe für Dieselmotoren bekannt (Bosch,"Kraftfahrtechnisches Taschenbuch", 23. Auflager ISBN 3-528-03876-4, Seite 542 und 543), die pro Verbrennungszylinder des Dieselmotors einen von einem Nocken angetriebenen, eine Pumpenkammer begrenzenden Pumpenkolben, der eine mit dem Pumpenarbeitsraum in Verbindung stehende, schräge Steuernut trägt, und einen sog. Hubschieber aufweist, der mit einer Absteuerbohrung versehen ist. Eine Verstellwelle mit einer Anzahl von Anlenkhebeln, von denen jeweils einer in einen Hubschieber eingreift, verstellt alle Hubschieber gemeinsam. Ein elektromagnetisches Stellwerk verdreht wiederum die Verstellwelle. Je nach Lage des Hubschiebers beginnt die Förderung relativ zum Antriebsnocken früher oder später. Das Förderende ist erreicht, wenn die Steuernut und die Absteuerbohrung sich überschneiden.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Hoera, ik had zelf al het volgende gevonden:
De motor heeft vier kleppen per cilinder en voor de inspuiting een Bosch hubschieber-pomp met een werkdruk van 1500 bar. Uiteraard is de bediening van de pomp elektronisch geregeld; om aan de euro 3 emissienormen te voldoen is EDC onmisbaar.
Dus neem ik je raad graag aan! Reuze bedankt, Madeleine Van Slooten
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +1injectiepomp
TransAction
1 +1pomp voor ontstekingsverschuiving (Hubschieberpumpe)
Henk Peelen
2Plunjerpomp
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
injectiepomp


Explanation:
dit is een soort injectiepomp/brandstofpomp voor dieselmotoren

TransAction
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrisianFrisian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: dat is de functie van het ding, maare dat zou in het Duits Injektionspumpe zijn, niet?
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Plunjerpomp


Explanation:
Dat is volgens mij de vertaling voor het type pomp, ook al kan ik "hub" niet helemaal plaatsen.
Plunjerpompen worden inderdaad gebruikt voor hoge frukken.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 23

4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
pomp voor ontstekingsverschuiving (Hubschieberpumpe)


Explanation:
Ik denk dat je niet om omschrijving + Duitse term heen kunt.
Eerlijk gezegd is het me na het lezen van onderstaande, goede beschrijving nog niet helemaal duidelijk is of Hub op de cilinderslag slaat, of op een horizontale verplaatsing in de schuine regelgroef.


http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO=2003/042509&IA=WO2003...
Durch zusätzliches Verdrehen des Steuerschiebers wird gleichzeitig Spritzanfang und Spitzende verschoben.

Es ist eine sog. Hubschieber-Reiheneinspritzpumpe für Dieselmotoren bekannt (Bosch,"Kraftfahrtechnisches Taschenbuch", 23. Auflager ISBN 3-528-03876-4, Seite 542 und 543), die pro Verbrennungszylinder des Dieselmotors einen von einem Nocken angetriebenen, eine Pumpenkammer begrenzenden Pumpenkolben, der eine mit dem Pumpenarbeitsraum in Verbindung stehende, schräge Steuernut trägt, und einen sog. Hubschieber aufweist, der mit einer Absteuerbohrung versehen ist. Eine Verstellwelle mit einer Anzahl von Anlenkhebeln, von denen jeweils einer in einen Hubschieber eingreift, verstellt alle Hubschieber gemeinsam. Ein elektromagnetisches Stellwerk verdreht wiederum die Verstellwelle. Je nach Lage des Hubschiebers beginnt die Förderung relativ zum Antriebsnocken früher oder später. Das Förderende ist erreicht, wenn die Steuernut und die Absteuerbohrung sich überschneiden.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 126
Grading comment
Hoera, ik had zelf al het volgende gevonden:
De motor heeft vier kleppen per cilinder en voor de inspuiting een Bosch hubschieber-pomp met een werkdruk van 1500 bar. Uiteraard is de bediening van de pomp elektronisch geregeld; om aan de euro 3 emissienormen te voldoen is EDC onmisbaar.
Dus neem ik je raad graag aan! Reuze bedankt, Madeleine Van Slooten

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: petje af...
1 day5 hrs