KudoZ home » German to Dutch » Bus/Financial

Selbstkontrahierung

Dutch translation: eigen contractering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Selbstkontrahierung
Dutch translation:eigen contractering
Entered by: Thijs van Dorssen

00:38 Nov 16, 2001
German to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
German term or phrase: Selbstkontrahierung
gaat over de bevoegdheden van een nieuw aan te stellen bedrijfsleider

und ist nicht von den Beschraenkungen der Selbstkontrahierung befreit
Christine Witmer
Netherlands
eigen contractering
Explanation:
en is niet bevrijd van de beperkingen van de eigen contractering.

D.W.Z. als hij voor of met zichzelf een contract wil afsluiten, is hij ook aan de beperkingen onderworpen. Ik ken de volledige tekst niet, maar zou het kunnen dat er verderop of vroeger in het contract iets staat dat hij geen contracten mag afsluiten voor de onderneming waarin hij zichzelf aanstelt?
Eén ding is in ieder geval duidelijk: het gaat erom dat hij onderhevig is aan beperkingen als hij een contract wil opstellen waarbij hij zelf betrokken is of dat hij "met zichzelf" wil afsluiten. Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Nog een prettige werkdag.
Anita
Selected response from:

Anita Schepers
Spain
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5eigen contracteringAnita Schepers
4 +1het sluiten van een overeenkomst/contract met zichzelf-de eigen firma
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
het sluiten van een overeenkomst/contract met zichzelf-de eigen firma


Explanation:
Lett.: 'en is niet bevrijd van de beperkingen opgelegd bij het 'zelfcontracteren''--> 'sluiten van contracten met zichzelf' -->'en moet zich houden aan de beperkingen die opgelegd worden bij het sluiten van contracten met zichzelf/de eigen firma'

In het Duits tref je wel vaker termen van eigen of eigenaardige makelij aan :)
Bv. 'Kursstelle' - lijkt eenvoudig te zijn totdat je er een degelijke gangbare vertaling moet voor vinden...

Selbstkontrahieren ist die Bezeichnung für ein Insichgeschäft (§ 181 BGB). Bei einem solchen Geschäft wird auf beiden Vertragsseiten ein und dieselbe Person tätig. Entweder schließt eine Person als Vertreter einer anderen in eigenem Namen mit sich selbst oder in Vertretung eines Dritten (Mehrvertretung) einen Vertrag.

HTH



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 198

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gosse: niets aan toe te voegen
45 mins

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
eigen contractering


Explanation:
en is niet bevrijd van de beperkingen van de eigen contractering.

D.W.Z. als hij voor of met zichzelf een contract wil afsluiten, is hij ook aan de beperkingen onderworpen. Ik ken de volledige tekst niet, maar zou het kunnen dat er verderop of vroeger in het contract iets staat dat hij geen contracten mag afsluiten voor de onderneming waarin hij zichzelf aanstelt?
Eén ding is in ieder geval duidelijk: het gaat erom dat hij onderhevig is aan beperkingen als hij een contract wil opstellen waarbij hij zelf betrokken is of dat hij "met zichzelf" wil afsluiten. Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Nog een prettige werkdag.
Anita

Anita Schepers
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 7