KudoZ home » German to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

Klarpunkt

Dutch translation: overgangspunt


07:12 Dec 16, 2010
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / Sicherheitsdatenblatt
German term or phrase: Klarpunkt
Op een 'Sicherheitsdatenblatt' worden de eigenschappen van een chemisch product omschreven. Onder "Physikalische und chemische Eigenschaften" staat o.a. onder "Zustandsänderung":

Trübungs-/Klarpunkt:
Fedde Dijkstra
Netherlands
Dutch translation:overgangspunt
Explanation:
Dit is beslist niet mijn terrein, maar ik heb toch even meegekeken. Via het Engelse clearing point kwam ik terecht bij 'overgangspunt'
Selected response from:

Guillaume Offermans
Netherlands
Grading comment
Ik heb het nu vertaald met: troebelings-/overgangspunt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4TroebelingspuntxxxIPtranslate
2overgangspunt
Guillaume Offermans


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
overgangspunt


Explanation:
Dit is beslist niet mijn terrein, maar ik heb toch even meegekeken. Via het Engelse clearing point kwam ik terecht bij 'overgangspunt'

Example sentence(s):
  • NL: overgangspunt DE: Klärpunkt Definitie Duits: Temperatur, bei welcher der Phasenübergang vom Flüssigkristall zur isotropen Flüssigkeit erfolgt; sie kann durch das Verschwinden der Trübung im Flüssigkristall beobachtet werden

    Reference: http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/DE/overgangspunt
Guillaume Offermans
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik heb het nu vertaald met: troebelings-/overgangspunt
Notes to answerer
Asker: Het kan inderdaad zijn, dat er een typefout op het veiligheidsinformatieblad is gemaakt en dat er "Klärpunkt" had moeten staan. Dat verklaart ook, waarom ik de vertaling voor "Klarpunkt" niet kan vinden. Uw oplossing zou in de context wel passen.


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Klärpunkt
Troebelingspunt


Explanation:
Klärpunkt.....Als er troebelingspunt voorgesteld wordt, beslist houden....Het is inderdaad een overgangspunt, en "Trübungs-"of "Klär-" hangt af van de richting waarin de overgang plaatsvindt....vandaar ook misschien het schuine streepje .... op voorwaarde uiteraard dat de overgang in beide richtingen in dezelfde situatie optreedt...voor zover mijn 2 cents worth!

xxxIPtranslate
Brazil
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish