KudoZ home » German to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

Spreizzeit

Dutch translation: klemtijd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Spreizzeit
Dutch translation:klemtijd
Entered by: Willemijn Biemond

08:33 Feb 22, 2012
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
German term or phrase: Spreizzeit
Deze term staat bij de technische kenmerken van een schuimproduct
dat o.a. is bedoeld voor de montage van kozijnen.
Er staat dat de 'Spreizzeit' 30 minuten is. Ik vermoed dat dit de tijd
is die het duurt voordat het schuim is uitgezet tot zijn definitieve volume,
maar is hier ook een vaste term voor?
Alvast bedankt!
Willemijn Biemond
Netherlands
klemtijd
Explanation:
De minimale tijd voor verwijderen klemmen

"Der Einsatz von Spreizen ist während der angegebenen Spreizzeit immer notwendig. Aus der 400 ml-Dose können - je nach Spaltbreite - bis zu 5 Türfutter ..."

Spreize: waagerecht angebrachte Strebe, mit der (senkrechte) Bauteile abgespreizt werden (Duden)
Selected response from:

TTtrnsltns
Grading comment
Hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4klemtijd
TTtrnsltns
3verhardingstijd/bindingstijd
freekfluweel


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klemtijd


Explanation:
De minimale tijd voor verwijderen klemmen

"Der Einsatz von Spreizen ist während der angegebenen Spreizzeit immer notwendig. Aus der 400 ml-Dose können - je nach Spaltbreite - bis zu 5 Türfutter ..."

Spreize: waagerecht angebrachte Strebe, mit der (senkrechte) Bauteile abgespreizt werden (Duden)


    Reference: http://www.ramsauer.at/.../840_2K-Fix_PLUS.pdf
TTtrnsltns
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  freekfluweel: Ik snap alleen montagetechnisch niet hoe je die kozijnen met klemmen op hun plaats wilt houden. En ik heb aardig wat kozijnen gesteld.
18 days

2 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verhardingstijd/bindingstijd


Explanation:
term uit de bouwkunde

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen2 uren (2012-02-24 10:42:51 GMT)
--------------------------------------------------

http://members.home.nl/robert.ben.jansen/Hoofdstuk 8 Toets 5...

Gaat over betonnen vloeren, maar de term is ook toepasbaar voor schuim (uit spuitbussen).

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen2 uren (2012-02-24 10:43:59 GMT)
--------------------------------------------------

bindings/verhardings is afhankelijk van wat het schuim primair doet; opvullen/uitvullen of hechten.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen2 uren (2012-02-24 10:46:10 GMT)
--------------------------------------------------

Als het om kozijnen gaat worden deze mechanisch met kozijnschroeven bevestigd en de kieren worden opgevuld met (PUR)schuim.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen2 uren (2012-02-24 10:48:43 GMT)
--------------------------------------------------

Kan ook "uitzettingstijd" zijn.
http://www.knsroeselare.be/pdf/gasco/Technical Data Sheet NL...

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Erg bedankt voor het meedenken. Ik vermoed echter dat er iets specifiekers wordt bedoeld dan uithardingstijd, want ik vertaal vaker dit soort teksten dan staat er vaak gewoon 'Aushärtungszeit'. Daarom heb ik voor het andere antwoord gekozen, maar de hulp is zeer gewaardeerd.