KudoZ home » German to Dutch » Construction / Civil Engineering

Abreißfestigkeit

Dutch translation: hechtsterkte


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abreißfestigkeit
Dutch translation:hechtsterkte
Entered by: Jacob Winsemius

20:20 Nov 23, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
German term or phrase: Abreißfestigkeit
Abreißfestigkeit von Beton zum Beispiel
Hendrika Müller
Germany
hechtsterkte
Explanation:
Op http://de.wikipedia.org/wiki/Haftzugfestigkeit staat het volgende: "Haftzugfestigkeit (ungenau auch Abreißfestigkeit)..."
Dat betekent dat beide termen synoniem zijn, misschien geeft je context daarover uitsluitsel.
Maar goed, als je toch twee termen wilt, kun je afgaan op de termen in de desbetreffende normen, voor "Abreißfestigkeit" bijv. (DIN) EN 13596. Dan kom je uit op "hechtsterkte".

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-11-24 10:53:17 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, ik heb de links in de verkeerde vakjes geplakt.
Selected response from:

Jacob Winsemius
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4afschuifweerstandHarry Borsje
3hechtsterkteJacob Winsemius
3treksterkteGosse
2weerstand tegen afscheurenSemafoor
1scheurvastheid
Kristel Kruijsen


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
weerstand tegen afscheuren


Explanation:
Afscheurvastheid klinkt nogal ver gezocht in het Nederlands en scheurvastheid is denk ik iets anders dan Abreißfestigkeit wanneer het over beton gaat. Vandaar mijn keuze voor een 'omschrijvende' vertaling...

Ik ben echter verre van zeker.


    Reference: http://www.crawfordsolutions.nl/Documents/CrawfordSME200710....
    Reference: http://www.kushitani.nl/nl/logo
Semafoor
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

11 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
scheurvastheid


Explanation:
De mate waarin beton bestand is tegen scheuren.


    Reference: http://www.asphaltco-tfe.be/nederlands/terras/lastenboek/pdf...
Kristel Kruijsen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 70

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
treksterkte


Explanation:
Treksterkte en hechtsterkte zijn twee eigenschappen van bv. beton.
Ik denk dat dit hier past.


    Reference: http://www.google.de/search?hl=de&q=hechtsterkte+treksterkte...
Gosse
Germany
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 33

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
afschuifweerstand


Explanation:
.


    Reference: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=afschuifweerstand+beton&...
    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Haftzugfestigkeit
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 124

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hechtsterkte


Explanation:
Op http://de.wikipedia.org/wiki/Haftzugfestigkeit staat het volgende: "Haftzugfestigkeit (ungenau auch Abreißfestigkeit)..."
Dat betekent dat beide termen synoniem zijn, misschien geeft je context daarover uitsluitsel.
Maar goed, als je toch twee termen wilt, kun je afgaan op de termen in de desbetreffende normen, voor "Abreißfestigkeit" bijv. (DIN) EN 13596. Dan kom je uit op "hechtsterkte".

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-11-24 10:53:17 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, ik heb de links in de verkeerde vakjes geplakt.

Example sentence(s):
  • http://www.beuth.de/langanzeige/DIN+EN+13596/71969476.html
  • http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=BIBLIOGRAFISCHEGEGEVENS&contentID=192054
Jacob Winsemius
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 44
Grading comment
Bedankt!