KudoZ home » German to Dutch » Engineering (general)

Grammaturen

Dutch translation: papiergewicht

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Grammatur
Dutch translation:papiergewicht
Entered by: xxxosp

16:21 Nov 18, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Printing business
German term or phrase: Grammaturen
Context:

Allein die Möglichkeit, ein größeres Papierformat und dazu noch in weitaus höheren Grammaturen als bisher zu bedrucken, macht die XXX äußerst flexibel.

Gewoon 'grammaturen' in het Nederlands?
xxxosp
Belgium
papiergewichten (in g/m2)
Explanation:
grammatuur wordt niet gebruikt in het nl
Selected response from:

Mels Dees
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3papiergewichten (in g/m2)
Mels Dees
3gramgewichten
Gerard de Noord


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
papiergewichten (in g/m2)


Explanation:
grammatuur wordt niet gebruikt in het nl

Mels Dees
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Bittner: Of grammages.
29 mins

agree  Cor Stephan van Eijden: papiergewichten maar ook grammages
39 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: inderdaad alsjeblieft géén grammage,,,
51 mins

49 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gramgewichten


Explanation:
Papiergewicht is een goede term voor eindgebruikers, gramgewicht is meer iets voor binnen de branche.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-11-18 18:49:00 GMT)
--------------------------------------------------

@ Leo. Ik denk dat gram(s)gewicht zo hardnekkig is, omdat dat alleen slaat op het papiergewicht (of de papiermassa?, ik blijf een α) in gram per vierkante meter. En misschien willen drukkers niet praten over het papiergewicht van karton ;-)

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Toch bedankt!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: ... maar een verfoeilijke term uit oogpunt van correct onderscheid tussen grootheid en eenheid // Verschil is, dat ik (en jij?) voor kartonboek geen mooi alternatief ken(nen), maar voor gramgewichten is er een correct en niet lelijk alternatief :-0
10 mins
  -> Don't shoot the messenger :-) Ik heb net een impliciete agree gegeven voor kartonboek. Denk je dat ik dat een geslaagd woord vind? Grammage is trouwens nóg erger.