KudoZ home » German to Dutch » Environment & Ecology

regenerative/erneuerbare Energie

Dutch translation: regeneratieve/herbruikbare/vernieuwbare/recyclebare energie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:regenerative Energie
Dutch translation:regeneratieve/herbruikbare/vernieuwbare/recyclebare energie
Entered by: Thijs van Dorssen

10:53 Nov 30, 2001
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology / environment
German term or phrase: regenerative/erneuerbare Energie
Het gaat hier om een presentatie in een brochure van een firma die windmolens bouwt. Geen leuke Hollandse molentjes waar een dikke molenaar met z'n vrouw in woont, maar van die dingen die meer dan 100 meter hoog zijn en een propeller hebben met drie vleugels en een doorsnee van 80 meter. Soms staat er Siemens op. En dan staan ze vaak met zijn 10en bij mekaar gezellig 'regenerative energie' te produceren.

regenerative/erneuerbare Energie(n), bitte.

Zit ik helemaal fout als ik recyclebare energie zeg? Is dat wel hetzelfde? Zeg je dat tegenwoordig wel in het Nederlands?

Tnx in advance
Santa Thijs
Thijs van Dorssen
regeneratieve energie/herbruikbare energie/recyclebare energie
Explanation:
'regeneratief' is perfect/OK...

Maar ook 'herbruikbaar' zal geen problemen stellen.

En 'recyclebare energie' mag uiteraard ook - alhoewel ik 'recyclebaar' zelf niet echt een mooi woord vind, begrijpt iedereen onmiddellijk waarover het gaat.

Ref.:
"... Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van aardolie, die op lange termijn
is gebaseerd op regeneratieve energie en die minimaal milieubelastend is. ..."

www.daimlerchrysler.nl/nieuws/archief/artikelen/nws_17_inh....
en

"... Onderzoek naar de ontwikkeling van herbruikbare energie; Systematisch recyclen
van afval; Gratis en degelijk openbaar vervoer; Nationalisatie onder ..."

users.pandora.be/militant.links/ml/blad/206/socialisme5.html

en:

"... of nieuwe technologieën zullen ervoor zorgen. Groene belastingen. Recyclebare
energie. Brandstofbesparende auto’s. Schone industrie. Beter leven door de ..."

www.uitgeverijwvdoever.nl/tdg5tekst16/

HTH
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt Evert,
voor de uitleg en voor de bevestiging dat ik drie, ja zelfs vier woorden heb om uit te kiezen.
De anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie moeite. Maar Evert heeft mij drie woorden gegeven en uitstekende links.
Prettig weekend allemaal
Thijs
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2hernieuwbare energie
Roddy Tannahill
5regeneratieve energie/herbruikbare energie/recyclebare energie
5regeneratieve energie/herbruikbare energie/recyclebare energie
Evert DELOOF-SYS
4herbruikbare energie
Carla Zwanenberg


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hernieuwbare energie


Explanation:
That kinda covers both :) HTH

Roddy Tannahill
United Kingdom
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carla Zwanenberg: ik kende de term niet maar een zoektochtje over het internet geeft je gelijk :)
10 hrs

agree  Bram Poldervaart: zou ik ook gebruiken
12 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
herbruikbare energie


Explanation:
Hallo Thijs,

ik geloof dat ze in Nederland herbruikbare energie produceren. Kijk bijvoorbeeld op:

http://www.gva.be/nieuwsextra/dossiers/-b/brandstof/dossier....
Men ging denken aan alternatieve energiebronnen - kernenergie en herbruikbare energie (water, wind, zon... -, men ging aan energiebesparing doen....

Groeten,
Carla


    Reference: http://www.gva.be/nieuwsextra/dossiers/-b/brandstof/dossier....
Carla Zwanenberg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
regeneratieve energie/herbruikbare energie/recyclebare energie


Explanation:
'regeneratief' is perfect/OK...

Maar ook 'herbruikbaar' zal geen problemen stellen.

En 'recyclebare energie' mag uiteraard ook - alhoewel ik 'recyclebaar' zelf niet echt een mooi woord vind, begrijpt iedereen onmiddellijk waarover het gaat.

Ref.:
"... Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van aardolie, die op lange termijn
is gebaseerd op regeneratieve energie en die minimaal milieubelastend is. ..."

www.daimlerchrysler.nl/nieuws/archief/artikelen/nws_17_inh....
en

"... Onderzoek naar de ontwikkeling van herbruikbare energie; Systematisch recyclen
van afval; Gratis en degelijk openbaar vervoer; Nationalisatie onder ..."

users.pandora.be/militant.links/ml/blad/206/socialisme5.html

en:

"... of nieuwe technologieën zullen ervoor zorgen. Groene belastingen. Recyclebare
energie. Brandstofbesparende auto’s. Schone industrie. Beter leven door de ..."

www.uitgeverijwvdoever.nl/tdg5tekst16/

HTH


Native speaker of:

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
regeneratieve energie/herbruikbare energie/recyclebare energie


Explanation:
'regeneratief' is perfect/OK...

Maar ook 'herbruikbaar' zal geen problemen stellen.

En 'recyclebare energie' mag uiteraard ook - alhoewel ik 'recyclebaar' zelf niet echt een mooi woord vind, begrijpt iedereen onmiddellijk waarover het gaat.

Ref.:
"... Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van aardolie, die op lange termijn
is gebaseerd op regeneratieve energie en die minimaal milieubelastend is. ..."

www.daimlerchrysler.nl/nieuws/archief/artikelen/nws_17_inh....
en

"... Onderzoek naar de ontwikkeling van herbruikbare energie; Systematisch recyclen
van afval; Gratis en degelijk openbaar vervoer; Nationalisatie onder ..."

users.pandora.be/militant.links/ml/blad/206/socialisme5.html

en:

"... of nieuwe technologieën zullen ervoor zorgen. Groene belastingen. Recyclebare
energie. Brandstofbesparende auto’s. Schone industrie. Beter leven door de ..."

www.uitgeverijwvdoever.nl/tdg5tekst16/

HTH

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt Evert,
voor de uitleg en voor de bevestiging dat ik drie, ja zelfs vier woorden heb om uit te kiezen.
De anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie moeite. Maar Evert heeft mij drie woorden gegeven en uitstekende links.
Prettig weekend allemaal
Thijs