KudoZ home » German to Dutch » Insurance

Prämienvorschreibung

Dutch translation: polisblad

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Prämienvorschreibung
Dutch translation:polisblad
Entered by: Henk Sanderson

08:46 Oct 22, 2013
German to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Insurance / autoverzekering
German term or phrase: Prämienvorschreibung
Context:
Bitte beachten Sie, dass die in der ****Prämienvorschreibung**** ausgewiesene erste oder einmalige Prämie bei Erhalt der Vorschreibung, spätestens jedoch innerhalb von 14 Tagen einbezahlt wird. Erfolgt die Zahlung nicht innerhalb von 14 Tagen ab Fälligkeit, ist der Versicherer von der Verpflichtung zur Leistung frei.

Hoe moet deze term worden vertaald? Hier past een vertaling met premievoorschot niet.
Is dit een oplossing: vooraf vastgesteld premiebedrag?

Bij voorbaat dank.
Judith Verschuren
polisblad
Explanation:
In Nederland gaat het als volgt: bij het afsluiten van een autoverzekering stuurt de verzekeraar (vaak) een polis, waarbij op het polisblad de dekking en de premie (het premievoorstel) staan. Als je binnen bijv. 14 dagen de vermelde premie (of premietermijn) betaalt loopt de verzekering verder, anders vervalt hij.
Ook bij het verlengen van een verzekering stuurt de verzekeraar een polisblad met de nieuwe premietermijn (maar in het voorliggende geval gaat het kennelijk om een nieuwe verzekering).
Daarom is, in het geval van een autoverzekering, polisblad de beste (niet letterlijke) vertaling. als je in je tekst overal dit woord gebruikt, past het precies.
Als alternatief zou je ook nog 'premievoorstel' kunnen kiezen, maar zoals gezegd, dat staat altijd op een polisblad.
Zie ook de webref, waaruit blijkt dat het ook om het stuk papier kan gaan.
Selected response from:

Henk Sanderson
Netherlands
Grading comment
dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4polisblad
Henk Sanderson
4premievoorschriften
Machiel van Veen
4voorschotnota
Henk Sanderson
3premiebetaling
freekfluweel


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
premiebetaling


Explanation:
https://www.google.nl/search?q=premiebetaling&oq=premiebetal...

Ik weet niet waar de ST vandaan komt maar in Oostenrijk is een "Vorschreibung" nagenoeg hetzelfde als een "rekening/betaling"

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Sanderson: Het is niet de betaling maar het bericht over de betalingsverplichting
1 hr
  -> Klopt, moet nog even verder zoeken.

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
voorschotnota


Explanation:
Een voorschotnota is een overzicht van de te betalen premie of premietermijnen

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2013-10-22 10:04:20 GMT)
--------------------------------------------------

Uit http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=... : Vorschreibung: Bescheid über Zahlungsverpflichtungen; Prämienvorschreibung, Steuervorschreibung


    Reference: http://energie.groepsveiling.nl/home/veelgestelde-vragen/de-...
Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  freekfluweel: Helaas gaat je ref weer over een energierekening (zie ook vorige vraag). Voorschotnota i.c.m. autoverzekering kom ik niet tegen. Bij ziektekosten wel als voorschot aan de klant, maar ik heb ook niet het juiste antwoord.
6 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
premievoorschriften


Explanation:
dass die in der ****Prämienvorschreibung**** ausgewiesene erste oder einmalige Prämie : dat de in de premievoorschriften aangewezen eerste of eenmalige premie ....

--------------------------------------------------
Note added at 18 min (2013-10-22 09:05:34 GMT)
--------------------------------------------------

"aangewezen" moet waarschijnlijk "gekwalificeerde" zijn.

--------------------------------------------------
Note added at 4 uren (2013-10-22 12:46:54 GMT)
--------------------------------------------------

Premievoorschrift is wel degelijk een bestaand woord, het staat onder andere in mijn verzekeringsvoorwaarden voor mijn boot.

Machiel van Veen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Sanderson: Premievoorschrift: een niet-bestaand woord; en "ausgewiesene" wordt vertaald door "blijkende"
26 mins

neutral  freekfluweel: Woord bestaat wel maar ik kom het alleen tegen i.c.m. pensioenen, niet met autoverzekeringen.
6 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
polisblad


Explanation:
In Nederland gaat het als volgt: bij het afsluiten van een autoverzekering stuurt de verzekeraar (vaak) een polis, waarbij op het polisblad de dekking en de premie (het premievoorstel) staan. Als je binnen bijv. 14 dagen de vermelde premie (of premietermijn) betaalt loopt de verzekering verder, anders vervalt hij.
Ook bij het verlengen van een verzekering stuurt de verzekeraar een polisblad met de nieuwe premietermijn (maar in het voorliggende geval gaat het kennelijk om een nieuwe verzekering).
Daarom is, in het geval van een autoverzekering, polisblad de beste (niet letterlijke) vertaling. als je in je tekst overal dit woord gebruikt, past het precies.
Als alternatief zou je ook nog 'premievoorstel' kunnen kiezen, maar zoals gezegd, dat staat altijd op een polisblad.
Zie ook de webref, waaruit blijkt dat het ook om het stuk papier kan gaan.

Example sentence(s):
  • Wenn die jährliche Vorschreibung ins Haus flattert, hat sich die zu Prämie oft stattlich entwickelt.

    https://durchblicker.at/artikel/news/2010/kundigung-der-kfz-versicherung-nach-einer-pramienvorschreibung
Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
dank