KudoZ home » German to Dutch » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

abgesperrten Untergründen

Dutch translation: verzegelde ondergronden/oppervlakken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:abgesperrten Untergründen
Dutch translation:verzegelde ondergronden/oppervlakken
Entered by: Willemijn Biemond

09:01 Feb 1, 2012
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
German term or phrase: abgesperrten Untergründen
Hele zin: Auf abgesperrten Untergründen und bei tiefen Temperaturen verzögert sich die Dauer bis zum Erreichen der Begeh- und Verfugbarkeit.

Het betreft een beschrijving van speciale mortel om tegels e.d. mee te bevestigen. Wat wordt bedoeld met 'abgesperrten Untergründen'?
Willemijn Biemond
Netherlands
verzegelde ondergronden/oppervlakken
Explanation:
Absperren = (af)dichten, (af)sluiten, blokkeren enz.
Uit de context maak ik op, dat het hier om het afdichten van voegen gaat. Dat afdichten wordt verzegelen genoemd.
Selected response from:

Lingualore
Netherlands
Grading comment
Bedankt!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4verzegelde ondergronden/oppervlakken
Lingualore
3afgedichte ondergrond
freekfluweel


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verzegelde ondergronden/oppervlakken


Explanation:
Absperren = (af)dichten, (af)sluiten, blokkeren enz.
Uit de context maak ik op, dat het hier om het afdichten van voegen gaat. Dat afdichten wordt verzegelen genoemd.

Example sentence(s):
  • Voor drainage geschikte lijm- en voegsystemen vervullen ook een ecologisch aspect, daar de ondergrond niet volledig verzegeld wordt.
  • Er zijn middelen die alle gladde oppervlakken in de badkamer als het ware verzegelen. Een transparante beschermlaag dicht de microscopisch kleine poriën in het oppervlak van glas, tegels en sanitair met moleculen die zich aan het oppervlak hechten.

    Reference: http://www.schomburg.nl/cmspdf/--308027051-nl.pdf
    Reference: http://www.verstandigverbouwen.nl/Tegelzetter.html
Lingualore
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afgedichte ondergrond


Explanation:
bouwtaal

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2012-02-01 16:55:37 GMT)
--------------------------------------------------

verzegeld komt voor in folders om niet-bouwvakkers duidelijk te maken wat ermee bedoeld wordt. In het jargon: "afgedicht vloertje".

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 23
Notes to answerer
Asker: De tekst gaf de indruk bedoeld te zijn voor een breder publiek dan alleen de bouwvakkers, dus ik heb gekozen voor 'verzegeld'. Maar ontzettend bedankt voor het meedenken!