Verstemmen

Dutch translation: verbinden door plastische vervorming

German term or phrase:Verstemmen
Dutch translation:verbinden door plastische vervorming
Entered by: Gretel Schoukens

08:01 Dec 2, 2016
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
German term or phrase: Verstemmen
Die Maschine dient zum Verstemmen des Gehäuseunterteils mit dem Gehäuseoberteil.


Het is duidelijk een manier om kunststof aan elkaar te 'kleven', in het Engels denk ik 'laser stake'. Ik vind echter geen aanwijzing wat dat in het NL zou kunnen zijn. Kan iemand me helpen?
Dank bij voorbaat!!
Gretel Schoukens
Slovenia
verbinden door plastische vervorming
Explanation:
Verstemmen staat in het algemeen voor het maken van een verbinding van delen door plastische vervorming. Hieronder vallen een groot aantal technieken, zoals drukvoegen (clinchen), perspassing, breeuwen (caulking), vormpersen, felsen.
Je gaat hier uit van kunststof als materiaal (dat zal uit de context blijken, neem ik aan), maar dan nog is de precieze techniek niet bekend. Ik zou daar niet gokken en gewoon de algemene vertaling nemen.
Selected response from:

Willem Wunderink
Netherlands
Grading comment
ik houd het hier ook liever algemeen, daarom deze vertaling. Bedankt!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4verbinden door plastische vervorming
Willem Wunderink
3(dicht)koken
Henk Sanderson


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(dicht)koken


Explanation:
In het Engels wordt dit (vlgs IATE) vertaald met caulk(ing), een scheepsterm, wordt gebruikt bij het dichten van scheepsnaden; caulking strip > voegstrip. Het gaat dus om afdichten met behulp van een materiaal dat in de voegnaad wordt gelegd.
De Nederlandse term is wellicht een klanknabootsing van het Engels...

Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verbinden door plastische vervorming


Explanation:
Verstemmen staat in het algemeen voor het maken van een verbinding van delen door plastische vervorming. Hieronder vallen een groot aantal technieken, zoals drukvoegen (clinchen), perspassing, breeuwen (caulking), vormpersen, felsen.
Je gaat hier uit van kunststof als materiaal (dat zal uit de context blijken, neem ik aan), maar dan nog is de precieze techniek niet bekend. Ik zou daar niet gokken en gewoon de algemene vertaling nemen.


    https://de.wikipedia.org/wiki/Verstemmen_(Materialverbindung)
Willem Wunderink
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
ik houd het hier ook liever algemeen, daarom deze vertaling. Bedankt!!