KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Stirnradfußgetriebe

Dutch translation: rechte tandwieloverbrenging in voetuitvoering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Stirnradfußgetriebe
Dutch translation:rechte tandwieloverbrenging in voetuitvoering
Entered by: Marcel van de Vorle

15:20 Apr 4, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / machinebouw, lagers
German term or phrase: Stirnradfußgetriebe
Kan iemand mij helpen met de vertaling van "Stirnradfußgetriebe". Ik heb geen enkele context.
Bij voorbaat dank,
Marcel van de Vorle
Marcel van de Vorle
tandwielkasten uitgevoerd met voet/sokkel
Explanation:
je hebt ze ook met flens
Duits correct zou zijn:
Stirnradgetriebe in Fußausführung
Selected response from:

Stephanie Wloch
Germany
Grading comment
Bedankt. Jouw suggestie komt het dichtst bij het begrip. Ik mis de "Stirn" ofwel de "rechte" tandwieloverbrenging (ipv. conisch of worm) en dus heb ik gekozen voor "rechte tandwieloverbrenging in voetuitvoering".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3rechte tandwielkast met voetmontage
Marian Pyritz
3tandwielkasten uitgevoerd met voet/sokkel
Stephanie Wloch
2voet-overbrenging met rechte tandwielen
Henk Peelen
2voorhoofd-wiel-voet-aandrijvingpapez


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tandwielkasten uitgevoerd met voet/sokkel


Explanation:
je hebt ze ook met flens
Duits correct zou zijn:
Stirnradgetriebe in Fußausführung


    Reference: http://www.dutchclutch.nl/producten/ksr/mm25/mm25.html
Stephanie Wloch
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt. Jouw suggestie komt het dichtst bij het begrip. Ik mis de "Stirn" ofwel de "rechte" tandwieloverbrenging (ipv. conisch of worm) en dus heb ik gekozen voor "rechte tandwieloverbrenging in voetuitvoering".

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Stirnradfußgetriebe
voorhoofd-wiel-voet-aandrijving


Explanation:
flauwe grap die letterlijke vertaling.
Zou het voorwielaandrijving met of zonder "voet" ertussen kunnen zijn??

CP

papez
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 18

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Stirnradfußgetriebe
rechte tandwielkast met voetmontage


Explanation:
Getriebe = tandwielkast
Stirnradgetriebe = rechte tandwielkast (zie websites)

En hier nog een foto van een "Stirnrad-Fuß-Getriebe": http://www.kreiskott.de/Getriebe/Getriebe_fuer_den_Maschinen...


    Reference: http://www.zollern.nl/mainframe.php
    Reference: http://www.mpartners.be/NL/?link=c_tandwiel
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 50

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
voet-overbrenging met rechte tandwielen


Explanation:
en Stirnrad is een tandwiel met rechte vertanding (zeg maar een "gewoon tandwiel").

Het woord Fußgetriebe geeft mij vier treffers op het internet. Eentje vertaalt het letterlijk met foot transmission en engrenage sur pieds. Daarom ben ik maar zo vrij het ook naar het Nederlands toe letterlijk te vertalen.

Internetreferentie 1:
... nehmen wir stets ein Fußgetriebe ...


Internetreferentie 2:
4-stufiges Kegel-Stirnrad-Fuß-Getriebe für das Hubwerk ...



    Reference: http://www.ssb-antriebstechnik.de/downloads/pdf/SSB-Koaxialg...
    Reference: http://www.kreiskott.de/Getriebe/Getriebe_fuer_den_Maschinen...
Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 443