KudoZ home » German to Dutch » Medical

Sequenz

Dutch translation: sequentie, rij, reeks


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:r, Sequenz
Dutch translation:sequentie, rij, reeks
Entered by: naesenk

20:25 May 29, 2002
German to Dutch translations [Non-PRO]
Medical
German term or phrase: Sequenz
Martin-Bell-Syndrom. Hier wiederholt sich eine bestimmte Sequenz auf dem X-Chromosom sehr oft, so dass die Kinder geistig zurückbleiben.
naesenk
sequentie
Explanation:
is de beste term in deze context

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-29 21:22:08 (GMT)
--------------------------------------------------

Ter informatie (sterk vereenvoudigd):

Het DNA in de chromosomen (een deel, maar wel een belangrijk deel, van ons genetisch materiaal) bevat genen.
Genen zijn samengesteld uit opeenvolgingen/reeksen (sequenties is de gebruikelijke term) aminozuren.
Er zijn vier aminozuren. De opeenvolging van deze aminozuren codeert de eiwitten waaruit onze lichamen gedeeltelijk zijn samengesteld.

Het X-chromosoom krijgen we van onze moeder en/of van onze vader. Mensen met twee X-chromosomen zijn vrouwelijk. Mensen met een X- en een Y-chromosoom zijn mannelijk.

Bij mensen met het Martin-Bell-syndroom is er iets ernstigs verkeerd gelopen bij het kopiëren van het X-chromosoom: bepaalde sequenties worden veelvuldig herhaald waardoor het X-chromosoom overtollige en verkeerde informatie bevat.

Vergelijk het met een kapotte plaat (als je oud genoeg bent) of met de vervelende herhalingen die kunnen optreden bij het luisteren naar Mplayer: een stukje wordt voortdurend herhaald tot je er hoorndul van wordt.

De mensen met dit syndroom kunnen niet normaal functioneren.

Een vreselijke ziekte. Maar het heeft dus niets met \'cycli\' te maken.

Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
merci voor alle uitleg. Nu weet ik tenminste een beetje wat de ziekte eigenlijk is. Goeie vertaling
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4sequentie
Bart B. Van Bockstaele
2 +2sequentie / rij / reeks
Edward Vreeburg
4 -1cyclus
Henk Peelen


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sequentie


Explanation:
is de beste term in deze context

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-29 21:22:08 (GMT)
--------------------------------------------------

Ter informatie (sterk vereenvoudigd):

Het DNA in de chromosomen (een deel, maar wel een belangrijk deel, van ons genetisch materiaal) bevat genen.
Genen zijn samengesteld uit opeenvolgingen/reeksen (sequenties is de gebruikelijke term) aminozuren.
Er zijn vier aminozuren. De opeenvolging van deze aminozuren codeert de eiwitten waaruit onze lichamen gedeeltelijk zijn samengesteld.

Het X-chromosoom krijgen we van onze moeder en/of van onze vader. Mensen met twee X-chromosomen zijn vrouwelijk. Mensen met een X- en een Y-chromosoom zijn mannelijk.

Bij mensen met het Martin-Bell-syndroom is er iets ernstigs verkeerd gelopen bij het kopiëren van het X-chromosoom: bepaalde sequenties worden veelvuldig herhaald waardoor het X-chromosoom overtollige en verkeerde informatie bevat.

Vergelijk het met een kapotte plaat (als je oud genoeg bent) of met de vervelende herhalingen die kunnen optreden bij het luisteren naar Mplayer: een stukje wordt voortdurend herhaald tot je er hoorndul van wordt.

De mensen met dit syndroom kunnen niet normaal functioneren.

Een vreselijke ziekte. Maar het heeft dus niets met \'cycli\' te maken.



Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4
Grading comment
merci voor alle uitleg. Nu weet ik tenminste een beetje wat de ziekte eigenlijk is. Goeie vertaling

6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
sequentie / rij / reeks


Explanation:
Sequentie is een mooi Nederlands woord, anders gaat in dit geval mijn persoonlijke voorkeur uit naar reeks...

(maar ik ben IT'er en geen Bioloog

Edward Vreeburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bart B. Van Bockstaele: Ik deel je voorkeur. In deze context is sequentie echter de enige 'echte' mogelijkheid. Jammer en helaas.
4 mins

agree  Els Peleman
14 mins

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
cyclus


Explanation:
lijkt me beter

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 2459

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bart B. Van Bockstaele: het gaat hier over een defect in het genetisch materiaal: sequenties die ettelijke keren worden herhaald. Geen cycli.
35 mins