KudoZ home » German to Dutch » Other

Steiltrieb

Dutch translation: corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Steiltrieb
Dutch translation:corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken
Entered by: Evert DELOOF-SYS

10:26 Jan 4, 2002
German to Dutch translations [PRO]
/ landbouw,tuinbouw
German term or phrase: Steiltrieb
snoeien van bomen
Christine Witmer
Netherlands
corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken
Explanation:
'Treiben' betekent o.m. ook 'uithalen', 'woekeren' (Wucher treiben), maar ook 'uitlopen' zoals in: 'der Strauch treibt schon': 'de struik loopt al uit'

In combinatie met 'steil' (= lett.: 'steil') vermoed ik dus dat het hier over het snoeien van te steil groeiende takken gaat (tref je vaak aan in vakliteratuur).

Volgend excerpt maakt misschien een en ander duidelijk:


"Snoeiwijzen:

a. verjongen/uitdunnen/inkorten (in deze volgorde) of tot bijna aan de grond afknippen (zelfs hartje zomer). Eigenlijk alle heesters die op twijgen bloeien die dat zelfde jaar gevormd zijn. Deze snoeiwijze geldt minstens voor alle planten die niet aan de punten 1., 2., 3.,4. en 5. van snoeien verbonden zijn (80% v/d tuinplanten).Maar rekening houdend met het tijdstip kan het ook op deze groepen toegepast worden. Eerst oude takken tot aan basis afknippen, regelmatig takken er tussenuit knippen en de rest tot op een paar knoppen inkorten (3-5).Bij laan- en parkbomen: corrigeren van de vorm, dubbele koppen eruit, opgekroonde gedeelte vrijhouden van twijgen.

b. vormsnoei, o.a. heggen, bolvormen, leivormen.
Snoeiwijze: als heg knippen (eigenlijk alleen inkorten)

c. corrigeren van de vorm .
Snoeiwijze: Takken die de plant uit symmetrisch evenwicht halen tot op de basis verwijderen (als men dat nodig vindt). Of verwijderen van overhangende takken.

Vandaar mijn voorkeur voor 'c.'.
a. verwijst immers naar een volledige snoeibeurt.

HTH




Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken
Evert DELOOF-SYS
4corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken


Explanation:
'Treiben' betekent o.m. ook 'uithalen', 'woekeren' (Wucher treiben), maar ook 'uitlopen' zoals in: 'der Strauch treibt schon': 'de struik loopt al uit'

In combinatie met 'steil' (= lett.: 'steil') vermoed ik dus dat het hier over het snoeien van te steil groeiende takken gaat (tref je vaak aan in vakliteratuur).

Volgend excerpt maakt misschien een en ander duidelijk:


"Snoeiwijzen:

a. verjongen/uitdunnen/inkorten (in deze volgorde) of tot bijna aan de grond afknippen (zelfs hartje zomer). Eigenlijk alle heesters die op twijgen bloeien die dat zelfde jaar gevormd zijn. Deze snoeiwijze geldt minstens voor alle planten die niet aan de punten 1., 2., 3.,4. en 5. van snoeien verbonden zijn (80% v/d tuinplanten).Maar rekening houdend met het tijdstip kan het ook op deze groepen toegepast worden. Eerst oude takken tot aan basis afknippen, regelmatig takken er tussenuit knippen en de rest tot op een paar knoppen inkorten (3-5).Bij laan- en parkbomen: corrigeren van de vorm, dubbele koppen eruit, opgekroonde gedeelte vrijhouden van twijgen.

b. vormsnoei, o.a. heggen, bolvormen, leivormen.
Snoeiwijze: als heg knippen (eigenlijk alleen inkorten)

c. corrigeren van de vorm .
Snoeiwijze: Takken die de plant uit symmetrisch evenwicht halen tot op de basis verwijderen (als men dat nodig vindt). Of verwijderen van overhangende takken.

Vandaar mijn voorkeur voor 'c.'.
a. verwijst immers naar een volledige snoeibeurt.

HTH







Native speaker of:

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
corrigerend snoeien / vormsnoeien / snoeien van te steile takken


Explanation:
'Treiben' betekent o.m. ook 'uithalen', 'woekeren' (Wucher treiben), maar ook 'uitlopen' zoals in: 'der Strauch treibt schon': 'de struik loopt al uit'

In combinatie met 'steil' (= lett.: 'steil') vermoed ik dus dat het hier over het snoeien van te steil groeiende takken gaat (tref je vaak aan in vakliteratuur).

Volgend excerpt maakt misschien een en ander duidelijk:


"Snoeiwijzen:

a. verjongen/uitdunnen/inkorten (in deze volgorde) of tot bijna aan de grond afknippen (zelfs hartje zomer). Eigenlijk alle heesters die op twijgen bloeien die dat zelfde jaar gevormd zijn. Deze snoeiwijze geldt minstens voor alle planten die niet aan de punten 1., 2., 3.,4. en 5. van snoeien verbonden zijn (80% v/d tuinplanten).Maar rekening houdend met het tijdstip kan het ook op deze groepen toegepast worden. Eerst oude takken tot aan basis afknippen, regelmatig takken er tussenuit knippen en de rest tot op een paar knoppen inkorten (3-5).Bij laan- en parkbomen: corrigeren van de vorm, dubbele koppen eruit, opgekroonde gedeelte vrijhouden van twijgen.

b. vormsnoei, o.a. heggen, bolvormen, leivormen.
Snoeiwijze: als heg knippen (eigenlijk alleen inkorten)

c. corrigeren van de vorm .
Snoeiwijze: Takken die de plant uit symmetrisch evenwicht halen tot op de basis verwijderen (als men dat nodig vindt). Of verwijderen van overhangende takken.

Vandaar mijn voorkeur voor 'c.'.
a. verwijst immers naar een volledige snoeibeurt.

HTH






Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 198