KudoZ home » German to Dutch » Other

Manuell

Dutch translation: met de hand


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Manuell
Dutch translation:met de hand
Entered by: Marijke Mayer

15:09 Jun 9, 2002
German to Dutch translations [Non-PRO]
/ machinery - general maintenance
German term or phrase: Manuell
Hallo, ik ben een vertaling aan het doen over (o.a.) het schoonmaken van een machine. Manuell moet haast wel een merk van een bepaald schoonmaakmiddel zijn. Mijn vraag is, met welk Nederlands merk (of desnoods Engels merk) kan ik het vergelijken? Is het een vaatwasschoonmaakmiddel? Het woord Manuell staat in een tabel, dus geen verdere context, wel staat het onder het kopje Großreinigung, wat voorlopig 'algehele schoonmaak' heb genoemd (geen grote schoonmaak :-))
Alvast bedankt,
Marijke
Marijke Mayer
Netherlands
Met de hand
Explanation:
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Pflegen-öle Henkel P3
Manuell

Met de hand (is beter Nederlands dan handmatig).

In deze context betekent Manuell wat mij betreft niets anders dan 'met de hand'. Trinkwasser is ook geen merk. Het is duidelijk een opsomming van middelen om schoon te maken/te ontsmetten (beter Nederlands dan desinfecteren)...

Als er niet meer context is, dan is het 'met de hand'.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-09 17:16:57 (GMT)
--------------------------------------------------

met de hand hoeft overigens helemaal niet \'met de blote hand\' te zijn. Je kunt een borstel gebruiken, een vod, ...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:52:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Großreinigung is in principe zoiets als grote schoonmaak. Maar groot betekent hier niet groot (als tegenstelling van klein) maar grondig. Großreinigung vertaal je dus best door grondige reiniging of grondige schoonmaak.

Waar staat manuell?

Hier worden er een aantal producten vermeld die je kunt gebruiken bij een grondige schoonmaak:

Grondig schoonmaken:
Met de hand
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Pflegen-öle Henkel P3


Hier worden er reinigingsmethodes opgegeven:

Grondig schoonmaken:
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Met de hand
Pflegen-öle Henkel P3

Handmatig of manueel zou ik niet gebruiken. Dat is ronduit lelijk Nederlands.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:56:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha. Beginspaties worden niet aanvaard. Nieuwe poging:

.Grondig schoonmaken:
. Met de hand
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Water
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit
. Water
. Stoom
. Tapox 56


Hier worden er reinigingsmethodes opgegeven:

.Grondig schoonmaken:
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Trinkwasser
. Met de hand
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:57:43 (GMT)
--------------------------------------------------

Grrrr. Mijn fout. Spaties vergeten:

.Grondig schoonmaken:
. Met de hand
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Water
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit
. Water
. Stoom
. Tapox 56

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 01:00:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Oeps. Ik had de spaties niet vergeten. ProZ aanvaardt ze niet. Laatste poging:

.Grondig schoonmaken:
....Met de hand
........Reinigung-P3
........tapox 56
........RAN Fettlöser
........Pril mit Desinfekt Spülen
........Water
........Pflegen-öle Henkel P3
....Hogedrukspuit
........Water
........Stoom
........Tapox 56
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Dank je wel, Bart, daar ze hier nogal 'apples' met 'oranges' aan het 'mixen' waren, was mijn vraag of er een dergelijk merk 'Manuell' bestaat in Duitsland. Google leverde ook niets op dus dit bevestigt mijn vermoeden dat hier 'met de hand' wordt bedoeld. Groet! Marijke

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4handmatig, manueel
Evert DELOOF-SYS
4Met de hand
Bart B. Van Bockstaele
2afwasmiddel
Carla Zwanenberg


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
handmatig, manueel


Explanation:
Zou het niet gewoon 'manuell' kunnen zijn in betekenis van 'handmatig'?

Zoals bv. in:
... Entfernen von Unkraut, das Kehren von Hauszugängen, Zufahrten, PKW-Plätzen und
­Wegen; große Hofflächen mit Kehr- saugmaschine oder manuell reinigen; ...

www.saarland.ihk.de/ihk/start/merkblaetter/ g17Hausmeisterservice.pdf

Als merk is het me onbekend.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-09 16:42:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik blijf bij mijn antwoord: handmatig met een afwas- of reinigingsmiddel.
Grote schoonmaak:
- handmatig
- ...
- Met Henkel P3 enz...

Hoort m.i. wel in het rijtje dus.
Schoonmaak gebeurt handmatig en daarop volgen enkele reinigingsmiddelen


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 198

53 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
afwasmiddel


Explanation:
Hoi Marijke,

Misschien bedoelen ze gewoon in het algemeen een middel voor de handafwas (i.t.t. een middel voor machineafwas). Het is een gok maar mijn moeder zweert bij afwasmiddel als schoonmaakmiddel ;-)

Zie bijv.:
Rabbasol-AR, manuell
.....
Rabbamat, Automaten-Geschirrspülmittel
.....

Groeten,
Carla


    Reference: http://www.rabbasol.de/lieferprogramm/haushalt/haushalt.htm
Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 119

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Met de hand


Explanation:
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Pflegen-öle Henkel P3
Manuell

Met de hand (is beter Nederlands dan handmatig).

In deze context betekent Manuell wat mij betreft niets anders dan 'met de hand'. Trinkwasser is ook geen merk. Het is duidelijk een opsomming van middelen om schoon te maken/te ontsmetten (beter Nederlands dan desinfecteren)...

Als er niet meer context is, dan is het 'met de hand'.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-09 17:16:57 (GMT)
--------------------------------------------------

met de hand hoeft overigens helemaal niet \'met de blote hand\' te zijn. Je kunt een borstel gebruiken, een vod, ...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:52:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Großreinigung is in principe zoiets als grote schoonmaak. Maar groot betekent hier niet groot (als tegenstelling van klein) maar grondig. Großreinigung vertaal je dus best door grondige reiniging of grondige schoonmaak.

Waar staat manuell?

Hier worden er een aantal producten vermeld die je kunt gebruiken bij een grondige schoonmaak:

Grondig schoonmaken:
Met de hand
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Pflegen-öle Henkel P3


Hier worden er reinigingsmethodes opgegeven:

Grondig schoonmaken:
Reinigung-P3
tapox 56
RAN Fettlöser
Pril mit Desinfekt Spülen
Trinkwasser
Met de hand
Pflegen-öle Henkel P3

Handmatig of manueel zou ik niet gebruiken. Dat is ronduit lelijk Nederlands.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:56:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha. Beginspaties worden niet aanvaard. Nieuwe poging:

.Grondig schoonmaken:
. Met de hand
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Water
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit
. Water
. Stoom
. Tapox 56


Hier worden er reinigingsmethodes opgegeven:

.Grondig schoonmaken:
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Trinkwasser
. Met de hand
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 00:57:43 (GMT)
--------------------------------------------------

Grrrr. Mijn fout. Spaties vergeten:

.Grondig schoonmaken:
. Met de hand
. Reinigung-P3
. tapox 56
. RAN Fettlöser
. Pril mit Desinfekt Spülen
. Water
. Pflegen-öle Henkel P3
. Hogedrukspuit
. Water
. Stoom
. Tapox 56

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 01:00:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Oeps. Ik had de spaties niet vergeten. ProZ aanvaardt ze niet. Laatste poging:

.Grondig schoonmaken:
....Met de hand
........Reinigung-P3
........tapox 56
........RAN Fettlöser
........Pril mit Desinfekt Spülen
........Water
........Pflegen-öle Henkel P3
....Hogedrukspuit
........Water
........Stoom
........Tapox 56

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4
Grading comment
Dank je wel, Bart, daar ze hier nogal 'apples' met 'oranges' aan het 'mixen' waren, was mijn vraag of er een dergelijk merk 'Manuell' bestaat in Duitsland. Google leverde ook niets op dus dit bevestigt mijn vermoeden dat hier 'met de hand' wordt bedoeld. Groet! Marijke