KudoZ home » German to Dutch » Other

Stadtbahn

Dutch translation: sprinter, sneltram, stadsspoorweg


12:14 Jul 10, 2003
German to Dutch translations [Non-PRO]
/ toerisme,vervoer
German term or phrase: Stadtbahn
sneltram of stadsbus/lijndienst

toeristische brochure over Dortmund
Christine Witmer
Netherlands
Dutch translation:sprinter, sneltram, stadsspoorweg
Explanation:
de eerste term staat in de van Dale, de andere komen uit Eurodicautom

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-10 12:22:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Insiders spreken ook wel over \"light rail\", daarbij moet je dan zoiets voorstellen als de RER in Parijs of de DLR in Londen:

\"Voorbeeld: een vijf kilometer lange tak naar een toekomstige Krimwijk te Voorschoten, zodra die nieuwe wijk wordt gebouwd.
In 1996 is berekend dat de Rijn-Gouwelijn dagelijks 60 000 tot 74 000 reizigers zou trekken. De commerciële snelheid ligt rond 40 km/u, de light-railvoertuigen rijden er met een top van 100 km/u, elk kwartier een sneltram (ook wel genoemd tram-trein) in beide richtingen, op het centrale Leidse traject zelfs acht per uur per richting.\"

zie http://www.verkeerskunde.nl/artikelen/lightrail.htm
Selected response from:

Serge L
Grading comment
ja, sneltram kwam ik ook tegen. Omdat het kopje in de brochure "Mit Bus und Bahn zum Weihnachtsmarkt" heet, vroeg ik me af of de Stadtbahn ook de bus kon zijn.
De brochure noemt namelijk Stadtbahn en Strassenbahn.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2sneltramLinda Ferwerda
4sprinter, sneltram, stadsspoorwegSerge L


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
sneltram


Explanation:
Volgens mij is het een sneltram. Zo kom ik het ook op de NL Google tegen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-10 12:17:19 (GMT)
--------------------------------------------------

misschien kun je het ook in het midden laten en het een stadslijn noemen.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 151

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Leistra
7 mins

agree  Evert DELOOF-SYS
11 mins

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sprinter, sneltram, stadsspoorweg


Explanation:
de eerste term staat in de van Dale, de andere komen uit Eurodicautom

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-10 12:22:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Insiders spreken ook wel over \"light rail\", daarbij moet je dan zoiets voorstellen als de RER in Parijs of de DLR in Londen:

\"Voorbeeld: een vijf kilometer lange tak naar een toekomstige Krimwijk te Voorschoten, zodra die nieuwe wijk wordt gebouwd.
In 1996 is berekend dat de Rijn-Gouwelijn dagelijks 60 000 tot 74 000 reizigers zou trekken. De commerciële snelheid ligt rond 40 km/u, de light-railvoertuigen rijden er met een top van 100 km/u, elk kwartier een sneltram (ook wel genoemd tram-trein) in beide richtingen, op het centrale Leidse traject zelfs acht per uur per richting.\"

zie http://www.verkeerskunde.nl/artikelen/lightrail.htm

Serge L
PRO pts in pair: 265
Grading comment
ja, sneltram kwam ik ook tegen. Omdat het kopje in de brochure "Mit Bus und Bahn zum Weihnachtsmarkt" heet, vroeg ik me af of de Stadtbahn ook de bus kon zijn.
De brochure noemt namelijk Stadtbahn en Strassenbahn.