KudoZ home » German to Dutch » Other

Verzeichnis

Dutch translation: directory / map


00:24 Oct 19, 2001
German to Dutch translations [PRO]
German term or phrase: Verzeichnis
Im SPEC-Verzeichnis befinden sich alle Dateien, die die Pruefprogramme betreffen.

computerboek.

lijst, struktuur, boom, pad

wat is de gangbare Duitse term?
Christine Witmer
Netherlands
Dutch translation:directory / map
Explanation:
is de vertaling volgens Eurodicautom, gewoon de Engelse term dus, die elke Nederlandstalige computergebruiker wel zal kennen.

Enkele voorbeelden:

Suchen in einem Verzeichnis = zoeken in een directory zoekbewerking in een directory

Verzeichnis-Schema = directory-schema

enz.

Als je per se een Nederlandse term wil, zou ik "map" gebruiken, dat is denk ik de term die gebruikt wordt in Windows. Ik kan het echter niet checken, want hier op kantoor heb ik een Engelse versie.

Succes!

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
danke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5verzeichnis= directory of in Windows: mapAnne Frehen
4 +1map
Carla Zwanenberg
4registerjviaene
4directory / mapSerge L
4directorystephie
4registerjviaene


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
register


Explanation:
I.v.m. gaat het vaak over iets dat in een register opgeslagen is.

jviaene
Native speaker of: Native in DutchDutch

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
register


Explanation:
Sorry, i.v.m. COMPUTERS bedoelde ik

jviaene
Native speaker of: Native in DutchDutch

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
map


Explanation:
Hallo Christine,

Bij de Microsoftproducten wordt dit "map" genoemd (zie de Microsoft glossaries). Verder wordt in Nederlandse teksten ook vaak "directory" gebruikt.

Groeten,
Carla

Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 119

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Thijs van Dorssen: Microsoft language. Directory = Verzeichnis = map
36 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
directory


Explanation:
Het Kluwer-woordenboek voor informatietechnologie vertaald Verzeichnis in het Nederlands met de Engelse term directory.

Verzeichnisbaum =directorystructuur

stephie
Belgium
PRO pts in pair: 8

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
directory / map


Explanation:
is de vertaling volgens Eurodicautom, gewoon de Engelse term dus, die elke Nederlandstalige computergebruiker wel zal kennen.

Enkele voorbeelden:

Suchen in einem Verzeichnis = zoeken in een directory zoekbewerking in een directory

Verzeichnis-Schema = directory-schema

enz.

Als je per se een Nederlandse term wil, zou ik "map" gebruiken, dat is denk ik de term die gebruikt wordt in Windows. Ik kan het echter niet checken, want hier op kantoor heb ik een Engelse versie.

Succes!

Serge L.

Serge L
PRO pts in pair: 265
Grading comment
danke!

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
verzeichnis= directory of in Windows: map


Explanation:
De oude term is directory, deze wordt nog veel gebruikt. Maar in Windows wordt deze vaak map genoemd.

Anne Frehen
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 6