International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » German to Dutch » Tech/Engineering

Notendhalteeinrichtungen

Dutch translation: eindaanslagen, eindstops, nood-eindstops, nood-eindaanslagen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Notendhalteeinrichtungen
Dutch translation:eindaanslagen, eindstops, nood-eindstops, nood-eindaanslagen
Entered by: Henk Peelen

12:53 Apr 4, 2003
German to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Notendhalteeinrichtungen
Bei Arbeitsbeginn muss die Funktion der Sicherheitsschranken, Notendhalteeinrichtungen und Not-Halt-Einrichtungen geprüft werden.
Ann Huwaert
eindaanslagen, eindstops, nood-eindstops, nood-eindaanslagen
Explanation:
feitelijk is eindaanslagen voldoende, want een bewegend voorwerp wordt altijd gestopt door een eindaanslag

Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar het zou ook kunnen gaan om noodstops die aan het einde van iets zijn geplaatst (en die dus niet door een bewegend voorwerp worden bediend, maar door mensen), in dat geval "noodstopknoppen aan de uiteinden"
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1nood-eindeloopinrichtingenTony Vandenborn
4eindaanslagen, eindstops, nood-eindstops, nood-eindaanslagen
Henk Peelen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nood-eindeloopinrichtingen


Explanation:
Je hebt hier noodstop- en nood-eindeloopinrichtingen. Een noodstop stopt een apparaat waar het zich op dat ogenblik ook bevindt (bvb. een loopkraan), een nood-eindeloopinrichting doet hetzelfde als een apparaat tegen een eindaanslag komt, en schade te voorkomen.

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 71

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: maar dat heet toch gewoon niet meer en niet minder dan "eindaanslag", of zie ik het fout?
1 min
  -> Denk van niet: een "eindaanslag" doet de job als alles OK is. Als het fout gaat neemt de nood-eindeloopinrichting het over, en voorkomt schade.

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eindaanslagen, eindstops, nood-eindstops, nood-eindaanslagen


Explanation:
feitelijk is eindaanslagen voldoende, want een bewegend voorwerp wordt altijd gestopt door een eindaanslag

Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar het zou ook kunnen gaan om noodstops die aan het einde van iets zijn geplaatst (en die dus niet door een bewegend voorwerp worden bediend, maar door mensen), in dat geval "noodstopknoppen aan de uiteinden"

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 2459