KudoZ home » German to Dutch » Textiles / Clothing / Fashion

Webpelz

Dutch translation: imitatiebond (shawl van)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Webpelz
Dutch translation:imitatiebond (shawl van)
Entered by: Adela Van Gils

18:28 Jun 17, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion
German term or phrase: Webpelz
Het is een soort shawl van imitatiebond. Kan iemand uitleggen hoe dat woord in elkaar steekt en misschien dat ik het dan beter kan vertalen.

Bedankt
Adela Van Gils
Netherlands
imitatiebond
Explanation:
Van Dale

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 8 mins (2005-06-17 20:36:15 GMT)
--------------------------------------------------

Shawl of sjaal van imitatiebond
Selected response from:

Laurent Slowack
Grading comment
Bedankt allemaal.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1imitatiebond
Laurent Slowack
3 +2kunstvacht
Henk Peelen
2 -1boa
Leo te Braake | dutCHem


Discussion entries: 5





  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kunstvacht


Explanation:
weefpels; weefvacht, geweven pels, geweven vacht zou de letterlijke (rare) vertaling zijn.

Omdat weven de belangrijkste manier van kleding maken was, heeft men het hier gebruikt voor imitatie-.
Men wil maar zeggen: een vacht die op een machine is geproduceerd.

imitatiebont
nepbont
kunstbont
namaakbont
imitatievacht
nepvacht
kunstvacht
namaakvacht


Misschien klinkt kunstvacht nog het beste. Kunst- heeft misschien een iets minder inferieure smaak dan imitatie. En met vacht maak je het ook wat minder bont.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: ik vind je etimologie overtuigend, maar de bruikbaarheid niet. Klinkt als bestemd voor wezens die normaal hun eigen vacht dragen...
1 hr
  -> Kan wezen dat dat wezen wezenlijk verschil maakt.

agree  papez: ook het woord pels( staat voor bont: Pelzmantel= bontmantel hoor je hier(ZL) vaker, het woord staat eerder voor een soort kraag en niet shawl van imitatie bont/kraag/- . Geweven of geweefd(e) bont(kraag):is dat misschien nog een optie?? Groet CP
13 hrs

agree  shineda: http://www.conleys.de/sr013modelexikon_contentVP.szz?keyword... *shawl van imitatiebont* zou ik er van maken
16 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
boa


Explanation:
ik meen dat ik dit wel eens gehoord heb. Populair in revue-achtige theater- en TV-shows

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  papez: is van veertjes gemaakt
11 hrs
  -> Daar kon je wel eens gelijk in hebben

25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
imitatiebond


Explanation:
Van Dale

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 8 mins (2005-06-17 20:36:15 GMT)
--------------------------------------------------

Shawl of sjaal van imitatiebond

Laurent Slowack
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt allemaal.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Maken jullie het nou wel of niet te bonT?
15 mins

agree  shineda: *shawl van* zou ik zeker ook doen
17 hrs