KudoZ home » German to Hungarian » Medical (general)

Aussagekraft

Hungarian translation: magyarázó erő (érték)


20:35 Nov 1, 2008
German to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Biostatisztika/diagnosztika
German term or phrase: Aussagekraft
Klinisches Vorscreening muss die Prävalenz der renovaskulären Hypertonie (RH) steigern, um Aussagekraft der Verfügbaren Untersuchungen zu verbessern.

Arról van szó, hogy a RH diagnosztikájához rendelkezésére álló módszerek szenzitivitása alacsony, emiatt ezekkel a vizsgálatokkal csak egy előszűrt (azaz a klinikai tünetek alapján előválogatott) populáción érhető el megfelelő diagnosztikus eredmény. Az Aussagekraft-ra a szótár szignifikanciát ad, de itt nem erről van szó. Pozitív prediktív érték? Erre viszont másik kifejezés vonatkozik (pos. Vorhersagewert).

Előre is köszönöm!
Annamária Dr. Kemény
Hungary
Hungarian translation:magyarázó erő (érték)
Explanation:
"A vizsgált iskolai tényezőkkel együtt a változók együttes magyarázó ereje 26%-ra emelkedett, de köztük már nem volt olyan változó, amely szignifikáns kapcsolatban lett volna a bukottak arányával – a munkanélküli szülők változója is veszített magyarázó értékéből (2. lépés)...Az utolsó lépésben a külön elemzett pedagógus-változó ismét szignifikáns kapcsolatban volt a függő változóval, a modell magyarázó értéke 69%-ra emelkedett (4. lépés)."

http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=hatrany-imre-05

Az "Aussagekraft" szerintem nem csak a pozitív prediktív értékre vonatkozik, hanem a negatív prediktív értékre is, tehát azokra az esetekre is, amikor a betegség kizárható.
Selected response from:

Melinda Zimmermann
Germany
Grading comment
Köszönöm; mivel én is úgy értelmeztem, hogy itt mindkét - pozitív és negatív - prediktív értékről szó van, végül maradtam az összevont "prediktív érték" kifejezésnék.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bizonyító erő
Dora Miklody
4megbízhatóság
Brigitta Laura Szabo
3magyarázó erő (érték)
Melinda Zimmermann


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bizonyító erő


Explanation:
:)

Dora Miklody
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
magyarázó erő (érték)


Explanation:
"A vizsgált iskolai tényezőkkel együtt a változók együttes magyarázó ereje 26%-ra emelkedett, de köztük már nem volt olyan változó, amely szignifikáns kapcsolatban lett volna a bukottak arányával – a munkanélküli szülők változója is veszített magyarázó értékéből (2. lépés)...Az utolsó lépésben a külön elemzett pedagógus-változó ismét szignifikáns kapcsolatban volt a függő változóval, a modell magyarázó értéke 69%-ra emelkedett (4. lépés)."

http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=hatrany-imre-05

Az "Aussagekraft" szerintem nem csak a pozitív prediktív értékre vonatkozik, hanem a negatív prediktív értékre is, tehát azokra az esetekre is, amikor a betegség kizárható.


Melinda Zimmermann
Germany
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 3
Grading comment
Köszönöm; mivel én is úgy értelmeztem, hogy itt mindkét - pozitív és negatív - prediktív értékről szó van, végül maradtam az összevont "prediktív érték" kifejezésnék.

1 day12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
megbízhatóság


Explanation:
Megbízhatóság.


    Reference: http://www.socrad.hu/upload/radiologia/document/sugarved6.ht...
Brigitta Laura Szabo
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 3