KudoZ home » German to Polish » Construction / Civil Engineering

Baurechtszins

Polish translation: opłata za prawo do zabudowy


15:20 Dec 3, 2010
German to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
German term or phrase: Baurechtszins
Witam,
mam tekst na temat pewnego przedsięwzięcia budowlanego realizowanego na zasadach PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego).

Tekst jest w formie prezentacji- obrazki + lakoniczne komentarze. Tekst koncentruje się głównie na plusach i minusach PPP.

1. strona: dane ogólne inwestycji (powierzchnia, cechy charakterystyczne itd),
2. strona: wyszczególnione poszczególne fazy realizacji przedsięwzięcia - przetarg, projekt wyk. itd
I tu dochodzimy do sedna:
3 strona:

Vertragswerke:

1)Facility
Management-
vertrag

2)Mietvertrag

3)Baurechtsvertrag
Dauer: 60 Jahre
Betriebspflicht
Baurechtszins

Bardzo proszę o pomoc z "Baurechtszins" - jedyne, co mi przychodzi do głowy to opłata za dzierżawę gruntu. Może ktoś wie na pewno? Pozdrawiam
Beata Karolina
Poland
Polish translation:opłata za prawo do zabudowy
Explanation:
Jednorazowa lub okresowa. Por. źródło.
Selected response from:

Szymon Metkowski
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4opłata za prawo do zabudowy
Szymon Metkowski
4opłata za użytkowanie wieczyste
Dariusz Rabus
3czynsz za służebność gruntową
nikodem
Summary of reference entries provided
ErbbaurechtEwa Kargol

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
czynsz za służebność gruntową


Explanation:
Ewa ma IMHO jak najbardziej rację. Tlumaczenie za slownikiem terminologii prawniczej i ekonomicznej


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=pl&ihmlang=...
nikodem
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 116
Notes to answerer
Asker: Bardzo dziękuję


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Dariusz Rabus: Nie ma czegoś takiego jak czynsz z tyt. służebności, występuje jedynie jednorazowa opłata.
23 mins

neutral  Szymon Metkowski: czynsz w polskim prawie to tylko w przypadku najmu i dzierżawy
1 day 21 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
opłata za użytkowanie wieczyste


Explanation:
opłata (czynsz) za użytkowanie wieczyste - coroczna opłata za użytkowanie wieczyste - w Polsce nie wszystkie jeszcze nieruchomości są własnością, wiele jest w użytkowaniu wieczystym i opłatę za to użytkowanie pobiera gmina, na której terenie znajduje się ta nieruchomość.

--------------------------------------------------
Note added at   18 godz. (2010-12-04 09:47:42 GMT)
--------------------------------------------------

Ewentualnie jak podaje słownik j. prawniczego (Kilian) - Erbbaurechtszins - opłata za dziedziczne prawo zabudowy - w Polsce nie występuje, natomiast w DACH tak. Jeśli zatem tekst dotyczy sytuacji w kraju niemieckojęzycznym, to użyłbym tego słownikowego określenia.
W cytowanym przez pytającego przykładzie jest Erbbaurechtsvertrag - umowa o dziedziczne prawo zabudowy na okres 60 lat. Czyli nie do końca jest to tzw. wieczyste (99 lat w rzeczywistości polskiej), ale ograniczone na okres 60 lat prawo zabudowy nieruchomości, które można dziedziczyć.



    Reference: http://www.google.pl/#sclient=psy&hl=pl&q=%22op%C5%82ata+za+...
Dariusz Rabus
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 200
Notes to answerer
Asker: Bardzo dziękuję


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Szymon Metkowski: to trochę co innego, bo istnieje możliwość użytkowania wieczystego gruntów bez prawa zabudowy (np. rolnych)
1 day 21 hrs

1 day 23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
opłata za prawo do zabudowy


Explanation:
Jednorazowa lub okresowa. Por. źródło.


    Reference: http://www.camera-architektur.ch/glossar.php
Szymon Metkowski
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 65
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Notes to answerer
Asker: Bardzo dziękuję





Reference comments


23 mins
Reference: Erbbaurecht

Reference information:
za Wikipedią: "Erbbaurechtszins ist die regelmäßige Abgabe für im Erbbaurecht überlassene Grundstücke, in der Schweiz entsprechend „Baurechtszins“ genannt."

Trzeba cofnąć się do pojęcia: Erbbaurecht http://www.proz.com/kudoz/german_to_polish/other/1507456-erb... jako iż jego odpowiednikiem w Szwajcarii jest Baurecht.

Ewa Kargol
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
Note to reference poster
Asker: Bardzo dziękuję