KudoZ home » German to Polish » Human Resources

Mehrstunden

Polish translation: godziny dodatkowe


10:59 Feb 8, 2012
German to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
German term or phrase: Mehrstunden
Witam,

mam do przetlumaczenia zdanie w umowie:
Der Angestellte ist verpflichtet, nach zumutbarer Ankündigungszeit in dringenden Fällen Über-/Mehr-/Sonntags-/Nacht-/Feiertagsarbeit zu leisten.

jak przetlumaczyc Mehrstunden? Überstunden to nadgodziny, a mehrstunden to godziny wypracowane ponad "norme" czyli po ustawowej dniowce (po 8 godzinach).

http://www.rechtstipps.net/pub/566/mehrarbeit-ueberstunden-u...


Dziekuje z gory za pomoc!
barbara_hoeger
Polish translation:godziny dodatkowe
Explanation:
znalazłam w necie, że to godziny dodatkowe (bezpłatne, zawarte w pensum)
Selected response from:

Edyta Derecka
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4godziny nadliczboweOlaniza
4godziny dodatkowexxxR Plaice, Ph
4praca dodatkowa/poza normalnymi godzinami pracy...Grażyna Lesińska
3godziny dodatkowe
Edyta Derecka


Discussion entries: 11





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
godziny dodatkowe


Explanation:
lub: godziny nadliczbowe nieodpłatne

xxxR Plaice, Ph
Ireland
Native speaker of: Native in PolishPolish

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
godziny dodatkowe


Explanation:
znalazłam w necie, że to godziny dodatkowe (bezpłatne, zawarte w pensum)

Edyta Derecka
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
godziny nadliczbowe


Explanation:
http://www.rechtstipps.net/pub/566/mehrarbeit-ueberstunden-u...

--------------------------------------------------
Note added at   54 min (2012-02-08 11:54:31 GMT)
--------------------------------------------------

Mehrstunden - godziny nadliczbowe, wystąpią dopiero po przekroczeniu norm czasu pracy (8 godzin na dobę lub przeciętnie 40 godzin na tydzień)
Überstunden - tu nie jestem pewna, ale dla rozróznienia można chyba użyć terminu godziny ponadwymiarowe - po przekroczeniu limitu, wynikającego z umowy o pracę (który mieści się jednak jeszcze w normie czasu pracy (8 godzin na dobę lub przeciętnie 40 godzin na tydzień)
http://www.prawo.egospodarka.pl/56036,Umowa-z-niepelnoetatow...

Olaniza
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dariusz Rabus
2 hrs
  -> dziękuję

disagree  Grażyna Lesińska: za godziny nadliczbowe należy się dodatkowe wynagrodzenie, za Mehrstunden nie! // co nie zmienia faktu, że nie są to godziny nadliczbowe ;)
21 hrs
  -> nie zgadzam się, nie w tym zapisie, Mehrstunden są jak najbardziej wynagradzane, jeżeli nie, należy to zawsze dokładnie ująć w umowie, np. "Einzelvereinbarung".

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
praca dodatkowa/poza normalnymi godzinami pracy...


Explanation:
praca dodatkowa bez prawa do oddzielnego
wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych
(bo pokrywa ją kwota miesięcznego wynagrodzenia dla pracownika)

Taką pracę wykonują np. osoby na stanowiskach kierowniczych i nie domagają się zapłaty za nadgodziny (za nie się płaci lub otrzymuje się wolne - tzw. odsiadka)

--------------------------------------------------
Note added at 22 Stunden (2012-02-09 09:35:41 GMT)
--------------------------------------------------

W KP kiedyś był taki zapis:
Pracownicy zarządzający, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy, główni księgowi i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych zakładu pracy, a także zastępcy tych osób, wykonują, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do oddzielnego
wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

Grażyna Lesińska
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Olaniza: IMHO nie w tym zapisie, Mehrstunde, Mehrarbeit nie oznacza automatycznie, że jest to praca bez wynagrodzenia. Należy to zawsze dokładnie określić w umowie, również dla osób na stanowiskach kierowniczych
22 mins