Verhaltensmassnahmen

Polish translation: metody behawioralne

German to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
German term or phrase: Verhaltensmassnahmen
Zur Behandlung von Schlafstörungen werden Verhaltensmaßnahmen empfohlen.
masz1
Polish translation:metody behawioralne
Explanation:
a nie jedynie farmakologiczne
metody behawioralne zaleca się w leczeniu bezsenności. Dwie najważniejsze weryfikowane w licznych ośrodkach i stosunkowo skuteczne.
1. Pierwsza z nich to metoda kontroli bodźców. Pacjenci z bezsennością zwykle koncentrują swoje życie wokół łóżka. Kładą się spać wcześniej, niż zazwyczaj to robili. Uważają, że choć nie mogą zasnąć, to spróbują wypocząć. Na ogół osoby te mają przy łóżku radio, książki. Tego typu przyzwyczajenia trzeba zmienić. Zgodnie z zasadami omawianej metody konieczne jest takie zorganizowanie miejsca do spania, by nic nie rozpraszało snu. Po położeniu się do łóżka nie wolno jeść, czytać, słuchać radia ani oglądać TV. Jeśli w ciągu pół godziny pacjentowi nie uda się zasnąć, powinien wstać i wtedy np. poczytać w innym pokoju. Po pół godzinie powinien znów położyć się do łóżka. W którymś momencie pacjentowi udaje się trafić na właściwy moment i zasnąć.
2. Druga metoda - ograniczania snu - jest skuteczniejsza, ale trudniejsza do zastosowania, ponieważ wymaga odpowiedniej współpracy osoby cierpiącej na bezsenność. Prosi się pacjenta o prowadzenie dzienniczka, w którym notuje godzinę zaśnięcia i godzinę przebudzenia. Podczas następnej wizyty oblicza się ich średnią i czas snu. Zazwyczaj czas położenia się do łóżka wyprzedza długo czas zaśnięcia. Pacjentowi zaleca się, aby kładł się codziennie o tej godzinie, o której zwykle zasypia, i żeby nastawił budzik na tę godzinę, o której zwykle się budził w poprzednim tygodniu. Tak wytworzony niedobór snu powoduje poprawę snu następnej nocy.

--------------------------------------------------
Note added at 17 Min. (2006-11-28 11:10:10 GMT)
--------------------------------------------------

Terapia behawioralna oznacza próby modyfikowania nieprawidłowych wzorców zachowania poprzez metody wykorzystujące zasady uczenia się "prawidłowych" zachowań.
Selected response from:

klick
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1metody behawioralne
klick
3tutaj: zmiana trybu życia
Joanna Łuczka


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tutaj: zmiana trybu życia


Explanation:
zmiana trybu życia

Joanna Łuczka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 48

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
metody behawioralne


Explanation:
a nie jedynie farmakologiczne
metody behawioralne zaleca się w leczeniu bezsenności. Dwie najważniejsze weryfikowane w licznych ośrodkach i stosunkowo skuteczne.
1. Pierwsza z nich to metoda kontroli bodźców. Pacjenci z bezsennością zwykle koncentrują swoje życie wokół łóżka. Kładą się spać wcześniej, niż zazwyczaj to robili. Uważają, że choć nie mogą zasnąć, to spróbują wypocząć. Na ogół osoby te mają przy łóżku radio, książki. Tego typu przyzwyczajenia trzeba zmienić. Zgodnie z zasadami omawianej metody konieczne jest takie zorganizowanie miejsca do spania, by nic nie rozpraszało snu. Po położeniu się do łóżka nie wolno jeść, czytać, słuchać radia ani oglądać TV. Jeśli w ciągu pół godziny pacjentowi nie uda się zasnąć, powinien wstać i wtedy np. poczytać w innym pokoju. Po pół godzinie powinien znów położyć się do łóżka. W którymś momencie pacjentowi udaje się trafić na właściwy moment i zasnąć.
2. Druga metoda - ograniczania snu - jest skuteczniejsza, ale trudniejsza do zastosowania, ponieważ wymaga odpowiedniej współpracy osoby cierpiącej na bezsenność. Prosi się pacjenta o prowadzenie dzienniczka, w którym notuje godzinę zaśnięcia i godzinę przebudzenia. Podczas następnej wizyty oblicza się ich średnią i czas snu. Zazwyczaj czas położenia się do łóżka wyprzedza długo czas zaśnięcia. Pacjentowi zaleca się, aby kładł się codziennie o tej godzinie, o której zwykle zasypia, i żeby nastawił budzik na tę godzinę, o której zwykle się budził w poprzednim tygodniu. Tak wytworzony niedobór snu powoduje poprawę snu następnej nocy.

--------------------------------------------------
Note added at 17 Min. (2006-11-28 11:10:10 GMT)
--------------------------------------------------

Terapia behawioralna oznacza próby modyfikowania nieprawidłowych wzorców zachowania poprzez metody wykorzystujące zasady uczenia się "prawidłowych" zachowań.

klick
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 131

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tomasz Sieniuć
15 mins
  -> dzięki Tomku :-)