KudoZ home » German to Polish » Science

Sturmflut

Polish translation: powódź sztormowa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Sturmflut
Polish translation:powódź sztormowa

01:21 Jan 14, 2003
German to Polish translations [PRO]
Science
German term or phrase: Sturmflut
text about Hurricanes
Jan
powódź sztormowa
Explanation:
To jest kolejny, krótszy wariant, a określa to samo.


Cytat>
"W wyniku niekorzystnych kierunków wiatrów pod koniec 1982 roku poziom wód Bałtyku układał się w styczniu 1983 roku 50-60 cm powyżej poziomu średniego. W tej sytuacji silne wiatry sztormowe spowodowały duże spiętrzenie wód wzdłuż całego polskiego wybrzeża. Powódź sztormowa dotknęła pięć ówczesnych województw: elbląskie, gdańskie, koszalińskie, szczecińskie i słupskie. Zagrożone zostały urządzenia ochrony przeciwsztormowej, wały i budowle ochronne obszary wydmowe, nadbrzeża portowe, urządzenia techniczne. Szczególnie zagrożone były tereny polderów nadmorskich – tereny depresyjne Żuław Gdańskich i Elbląskich, Półwysep Helski, niektóre miejscowości położone bezpośrednio nad morzem. Mimo że zasięg terytorialny tej powodzi był stosunkowo nieduży straty, były bardzo wysokie. Zalanych i podtopionych zostało około 9 000 ha użytków rolnych. Zniszczonych zostało wiele urządzeń wodno – melioracyjnych. Z zagrożonych terenów ewakuowano ponad 1 800 osób oraz około 4 000 zwierząt."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-15 12:24:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Tu jeszcze link z terminami \"powodziowymi\":

http://www.katowice.uw.gov.pl/opracowania/powodz/index.php?t...
Selected response from:

Grzegorz Cygan
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +6powódź sztormowaGrzegorz Cygan
4 +1powódź spowodowana sztormem
leff
4powódź spowodowana przez huragan
Andrzej Lejman


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
powódź spowodowana sztormem


Explanation:
tak przynajmniej twierdzi mój słownik nauk.-techn.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 743

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Alina Brockelt: moj tez!
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
powódź spowodowana przez huragan


Explanation:
Steigt das Wasser an der Nordseeküste um mehr als einen Meter über den mittleren Tidehochwasserstand (MTHW), spricht man von einer Sturmflut. An der Ostsee, die kaum Gezeiteneinfluß hat, bestimmen allein die Dauer und die Stärke des Windes, ob das Wasser vor einer Küste hochgedrückt wird und eine Sturmflut entsteht.


    Reference: http://www.geschichte.schleswig-holstein.de/vonabisz/sturmfl...
Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 3748

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
powódź sztormowa


Explanation:
To jest kolejny, krótszy wariant, a określa to samo.


Cytat>
"W wyniku niekorzystnych kierunków wiatrów pod koniec 1982 roku poziom wód Bałtyku układał się w styczniu 1983 roku 50-60 cm powyżej poziomu średniego. W tej sytuacji silne wiatry sztormowe spowodowały duże spiętrzenie wód wzdłuż całego polskiego wybrzeża. Powódź sztormowa dotknęła pięć ówczesnych województw: elbląskie, gdańskie, koszalińskie, szczecińskie i słupskie. Zagrożone zostały urządzenia ochrony przeciwsztormowej, wały i budowle ochronne obszary wydmowe, nadbrzeża portowe, urządzenia techniczne. Szczególnie zagrożone były tereny polderów nadmorskich – tereny depresyjne Żuław Gdańskich i Elbląskich, Półwysep Helski, niektóre miejscowości położone bezpośrednio nad morzem. Mimo że zasięg terytorialny tej powodzi był stosunkowo nieduży straty, były bardzo wysokie. Zalanych i podtopionych zostało około 9 000 ha użytków rolnych. Zniszczonych zostało wiele urządzeń wodno – melioracyjnych. Z zagrożonych terenów ewakuowano ponad 1 800 osób oraz około 4 000 zwierząt."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-15 12:24:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Tu jeszcze link z terminami \"powodziowymi\":

http://www.katowice.uw.gov.pl/opracowania/powodz/index.php?t...


    Reference: http://www.google.de/search?hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=powodz...
    Reference: http://www.obronacywilna.pl/powodz/najpowkr.htm
Grzegorz Cygan
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 454

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: przemawia do mnie najlepiej
6 mins

agree  Andrzej Lejman: dobre
15 mins

agree  Uwe Kirmse
7 hrs

agree  Zbigniew Balawender: dobrze brzmi
9 hrs

agree  Angela Nowicki
23 hrs
  -> Dziêkujê.

agree  Ewunia
1 day6 hrs