KudoZ home » German to Swedish » Computers (general)

Tastaturebene

Swedish translation: knappsatsläge


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Tastaturebene
Swedish translation:knappsatsläge
Entered by: Erik Hansson

08:31 Nov 14, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / tangentbord, knappsats
German term or phrase: Tastaturebene
Beskrivning av olika segment på en pekskärm som hör till styrningen av en större maskin. Beroende på vad operatören vill göra, dvs. ange värden eller text, visas olika slags knappsatser och tangentbord på skärmen (numerisk knappsats, alfanumerisk knappsats). Här talas det om olika "Tastaturebenen", dvs. de olika "nivåer" som är åtkomliga med Shift - jämför med Alt och Alt Gr på ett vanligt tangenbord. Vad kallas detta på svenska?
Erik Hansson
Germany
tangentbordsläge
Explanation:
det finns fler än skift: Ctrl, Alt Ctrl, Shift och kombinationer av dem.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skiftlägemyrwad
2tangentbordslägeReino Havbrandt


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skiftläge


Explanation:
Omdet handlar om just Skift-tangentens funktion, "tangentbordsläge" eller "tangentbordets funktionsläge" kan man väl kalla det rent generellt.

.sv.wiktionary.org/wiki/skiftläge

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tangentbordsläge


Explanation:
det finns fler än skift: Ctrl, Alt Ctrl, Shift och kombinationer av dem.

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack för hjälpen!