KudoZ home » German to Swedish » Construction / Civil Engineering

gestoßen

Swedish translation: skarvad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:gestoßen
Swedish translation:skarvad
Entered by: Lena Samuelsson

11:19 Sep 4, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
German term or phrase: gestoßen
Kontext:
"Bei ausschließlich gestoßenen Fensterbänken (Fensterbankprofil mit aufliegender Bosse) erfolgen zusätzliche Maßnahmen zu horizontalen Oberflächen (Spachtelung/Blechabdeckung)."

fogade???
Lena Samuelsson
Sweden
skarvad
Explanation:
är ju vad "gestossen" betyder - och jag kan inte heller se att innebörden i det här fallet är någon annan
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack Asptech!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skarvadasptech
3notad
Erik Hansson
2sammanfogaxxxLilian S-K


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
sammanfoga


Explanation:
"stossen" betyder ju i sig stöta ihop, törna emot.I det här sammanhanget torde ju sammanfoga som du själv nämner, vara ett bra val.

xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
notad


Explanation:
Enligt Einar Engström lär stoßen betyda verbet "fåra", dvs. göra ett spår eller en not. I vissa sammanhang har jag hört talas om blockhus där bjälkarna var "gestoßen" och sedan sammanfogades med pluggar. Kan det vara rimligt?

Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skarvad


Explanation:
är ju vad "gestossen" betyder - och jag kan inte heller se att innebörden i det här fallet är någon annan

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 293
Grading comment
Tack Asptech!