KudoZ home » German to Swedish » Construction / Civil Engineering

Aufdachdämmung

Swedish translation: ovanpåliggande takvärmeisolering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Aufdachdämmung
Swedish translation:ovanpåliggande takvärmeisolering
Entered by: Lena Samuelsson

18:36 Nov 25, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / Träskruvar
German term or phrase: Aufdachdämmung
Jag har ingen mer kontext, men jag tror jag haft uppe frågan i samband med "Aufsparrendämmung".
Därav har jag kommit fram till att "aufsparrendämmung" skulle kunna övrsättas med:
"överliggande takjälksisolering", men nu hittar jag inga bevis längre.

Nu handlar det om "Aufdachdämmung", alltsâ en isolering, vad jag förstår som läggs ovanpå taket. Se denna länk:

http://www.photovoltaikforum.com/ftopic16583.html
Vad kan detta heta på svenska?
Lena Samuelsson
Sweden
ovanpåliggande takvärmeisolering
Explanation:
Det låter kanske lite krångligt, men det är för att skilja mellan detta och sådan isolering som ligger under takpanelen (vanligt i hus med inredd vind).
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack asptech och en trevlig första advent!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ovanpåliggande takvärmeisoleringasptech
4isolering över bjälklag
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ovanpåliggande takvärmeisolering


Explanation:
Det låter kanske lite krångligt, men det är för att skilja mellan detta och sådan isolering som ligger under takpanelen (vanligt i hus med inredd vind).

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 293
Grading comment
Tack asptech och en trevlig första advent!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: ovanpåliggande takisolering
12 hrs

agree  Erik Hansson: Min röst för "ovanpåliggande takisolering"
12 hrs
  -> Fuktisoleringen ligger nog alltid ovanpå taket, men värmeisoleringen kan vara lite olika placerad (eller saknas helt).

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
isolering över bjälklag


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 75