KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

Iso-Dispenser

Swedish translation: termoskärl med tappkran


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Iso-Dispenser
Swedish translation:termoskärl med tappkran
Entered by: Erik Hansson

10:29 Jan 16, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Cooking / Culinary / varm/kall dryck
German term or phrase: Iso-Dispenser
Iso syftar troligen på isolerande verkan (som i termoskanna). Jag funderade först på en pumptermos, men det är ändå en viss skillnad. En svensk kaffedispenser som jag hittade var mer eller mindre en jättelik espressomaskin. Drycken (kall eller varm) tappas ut nedtill. Se bild:
http://item.express.ebay.de/Edelstahl-Iso-Getraenke-Dispense...
Erik Hansson
Germany
termos/termo(s)kärl [med tappkran]
Explanation:
Förekommer hos svenska cateringfirmor, se nedan.
Skriver man dit kranen få blir det ju tydligt vilken sorts "dispenser" man menar i motsats till dem med hällpip eller pump.

Kuriosa: Jag hittade även "kaffevärmare", men den är elansluten, och verkar inte vara ämnad för kall dryck: http://www.nygrens.nu/hyr.php?page=utrust.php
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, Jan! I den inledande produktbeskrivningen nämner jag tappkranen, men därefter kallar jag det helt enkelt för termoskärl.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4termos/termo(s)kärl [med tappkran]
Jan Sundström
3värmekittel
Stefanie Busam Golay
2jättetermos
Sven Petersson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
värmekittel


Explanation:
Kan det fungera (se länk nedan)?

--------------------------------------------------
Note added at 11 Min. (2008-01-16 10:40:21 GMT)
--------------------------------------------------

Det funkade tydligen inte med länken: Sök efter "värmekittel" på
http://www.vega-direkt.se


    Reference: http://www.vega-direkt.se/funktioner/avancerad_soekning/inde...
Stefanie Busam Golay
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 25
Notes to answerer
Asker: Tack för hjälpen, Stefanie, men den här Iso-Dispenser är inte ansluten till elnätet. I princip funkar den som en termoskanna, dvs. för varm- eller kallhållning av dryck, med kran nedtill på framsidan. Ingen uppvärmning eller kylning av dryck som redan har fyllts på.


4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
jättetermos


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.flyingflerp.se/koksutrustning.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
termos/termo(s)kärl [med tappkran]


Explanation:
Förekommer hos svenska cateringfirmor, se nedan.
Skriver man dit kranen få blir det ju tydligt vilken sorts "dispenser" man menar i motsats till dem med hällpip eller pump.

Kuriosa: Jag hittade även "kaffevärmare", men den är elansluten, och verkar inte vara ämnad för kall dryck: http://www.nygrens.nu/hyr.php?page=utrust.php


    Reference: http://gepe.se/produkter/produkt_termos.html
    Reference: http://www.alviksmatbod.se/festutrustning.htm
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack för hjälpen, Jan! I den inledande produktbeskrivningen nämner jag tappkranen, men därefter kallar jag det helt enkelt för termoskärl.