KudoZ home » German to Swedish » Economics

Mehrwertdienste

Swedish translation: tilläggstjänster

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Mehrwertdienste
Swedish translation:tilläggstjänster
Entered by: cologne

07:40 Oct 25, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Marketing - Economics
German term or phrase: Mehrwertdienste
Projekte im Bereich Mehrwertdienste, Servicerufnummern .

Mit seinem ausgewogenen Produktportfolio bietet xxx den Kunden mit Telefonie, Internet, Daten- und Mehrwertdiensten ein professionelles Werkzeug, das es erlaubt, effizienter zu kommunizieren und schneller zu reagieren.
cologne
Germany
tilläggstjänster
Explanation:
"Ein Mehrwertdienst ist in der öffentlichen Telekommunikation ein Dienst, der auf einem Basisdienst beruht, zusätzliche Leistungen bietet und dadurch auch eine zusätzliche Einnahmequelle bieten kann."
http://de.wikipedia.org/wiki/Mehrwertdienst

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-10-25 07:48:17 GMT)
--------------------------------------------------

\"Med ”Tilläggstjänst” avses särskilt beställd tjänst och i förekommande fall mot särskild avgift som ger Kunden rätt att nyttja AllTeles från tid till annan förekommande tillägg till teletjänsten.\"
http://www.alltele.se/info_allmannaVillkor.php

\"De flesta mobiltelefoner kan ta emot SMS-meddelanden och vissa operatörer erbjuder även sina abonnenter en email-adress. Alla meddelanden som sänds till den email-adressen vidarebefodras direkt till telefonen.

I Sverige erbjuder följande mobiloperatörer den tjänsten:
Telia erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (Telia Mobil Direkt E-Mail)
Comviq erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (IQ E-POST)
Europolitan erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (Europolitan Hantera)\"
http://eur.help.yahoo.com/help/se/mobile/mobile-10.html
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2tilläggstjänster
Mario Marcolin
5 +1produkter med mervärde/mervärdesprodukter/tillägstjänster
Mats Wiman
3mervärdestjänster
Lena Samuelsson


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tilläggstjänster


Explanation:
"Ein Mehrwertdienst ist in der öffentlichen Telekommunikation ein Dienst, der auf einem Basisdienst beruht, zusätzliche Leistungen bietet und dadurch auch eine zusätzliche Einnahmequelle bieten kann."
http://de.wikipedia.org/wiki/Mehrwertdienst

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-10-25 07:48:17 GMT)
--------------------------------------------------

\"Med ”Tilläggstjänst” avses särskilt beställd tjänst och i förekommande fall mot särskild avgift som ger Kunden rätt att nyttja AllTeles från tid till annan förekommande tillägg till teletjänsten.\"
http://www.alltele.se/info_allmannaVillkor.php

\"De flesta mobiltelefoner kan ta emot SMS-meddelanden och vissa operatörer erbjuder även sina abonnenter en email-adress. Alla meddelanden som sänds till den email-adressen vidarebefodras direkt till telefonen.

I Sverige erbjuder följande mobiloperatörer den tjänsten:
Telia erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (Telia Mobil Direkt E-Mail)
Comviq erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (IQ E-POST)
Europolitan erbjuder email-adress som en tilläggstjänst. (Europolitan Hantera)\"
http://eur.help.yahoo.com/help/se/mobile/mobile-10.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
21 mins
  -> Tack Erik!

agree  Lena Samuelsson: Fungerar också men är inte så "emotinellt laddat" kanske som mervärdestjänster
1 hr
  -> Tack Lena :)

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
produkter med mervärde/mervärdesprodukter/tillägstjänster


Explanation:
kallar ofta externa tjänsteleverantörer sina tjänster utan att kunna dokumentera mervärdet

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: tillägGstjänster
18 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mervärdestjänster


Explanation:
I länken nedan förklaras ganska tydligt vad man menar med en mervärdestjänst:

"Allt fler tidningar tar betalt för mervärdestjänster på webben"
(...)
Vad är det långsiktiga målet?
– Att få fler tidningsprenumeranter och att vår webbtjänst ska ses som ett mervärde för just dessa trogna läsare. Ett led i detta är att våra prenumeranter och webbesökare ska få unika erbjudanden, exempelvis bokpaket till halva priset med mera. Det innebär naturligtvis att intäkterna kommer att öka för MikroDatorn, men inte specifikt just på webben, säger Björn Glansk."



    Reference: http://www.idg.se/mb/01_4/3.htm
Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8