KudoZ home » German to Swedish » Electronics / Elect Eng

x4 Masse

Swedish translation: 4 mätområden


18:51 Mar 3, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
German term or phrase: x4 Masse
Står på kontrollpanelen på en värmeanläggning under någon slags mätare bredvid vilken det står Restwärmefühler, Aussenfühler, Anlegefühler, Fernbedienung.
Kan det betyda Värden x 4, alltså värden förstorade 4 gånger. Borde det vara Maße med ß istf. ss eller kan det betyda massa, mängd?
Staffan Wiman
Sweden
Swedish translation:4 mätområden
Explanation:
borde vara "Maße" i alla fall. Utan att känna till området borde jag gissa det handlar om ett omställbart mätinstrument som kan visa dessa 4 mätvärden.
"Förstoringen" tror jag inte riktigt på i detta sammanhang eftersom det är väl grader celsius som är på skalan. Skulle vara ett slags omkoppling av skalaområdet, men det borde ju framkomma ur texten
Selected response from:

Horst2
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4gissningsjobb
Erik Hansson
3jordJerker Thorell
1 +24 mätområdenHorst2


  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
4 mätområden


Explanation:
borde vara "Maße" i alla fall. Utan att känna till området borde jag gissa det handlar om ett omställbart mätinstrument som kan visa dessa 4 mätvärden.
"Förstoringen" tror jag inte riktigt på i detta sammanhang eftersom det är väl grader celsius som är på skalan. Skulle vara ett slags omkoppling av skalaområdet, men det borde ju framkomma ur texten

Horst2
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 18
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: 4 mätområden för restvärmegivare, utomhusgivare, kontaktgivare, fjärrstyrning
13 days

agree  Erik Hansson: Låter rimligt
27 days

1 day11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jord


Explanation:
Masse betyder även jord, jordplan ("massa") i elektriska och elektroniska sammnahang men hur det passar i din text ser jag inte direkt.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

10 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gissningsjobb


Explanation:
Beroende på vad kunden menar:

Maße = mått
Masse = vikt
Masse = jord, jordledning etc.

x4 Masse får mig intuitivt att tänka på 4 jordledningar, man varför ska man ansluta det? Jag förstår inte riktigt vad det är som menas. Slå din kund på fingrarna och begär att han ger dig användbara svar.

Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 131