KudoZ home » German to Swedish » Engineering: Industrial

Prallschutz

Swedish translation: stötskydd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Prallschutz
Swedish translation:stötskydd
Entered by: Mats Wiman

06:17 Jun 24, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
German term or phrase: Prallschutz
Titel: Sportboden/Prallschutz

"Technische Vorbereitungen für die Lieferung und Montage eines punktelastischen Prallschutzes, entsprechend den Richtlinien des BAGUV - nachgiebige Wandabdeckung für Schul- und Sporthallen"
Karin Hallberg
Spain
stötskydd
Explanation:
Norstedts tysk-svenska ordbok
prallen
Ⅰ sv itr (s, i bet 2 dock h)
1 auf etw. ack. (gegen etw.) ~ stöta i (emot) ngt, smälla i ngt
2 (h) die Sonne prallt solen gassar
Ⅱ särskrivna verbförbindelser
aneinˈanderRR ~RR stöta ihop (samman)
aufeinˈanderRR ~RR
1 stöta ihop, krocka, kollidera
2 skära sig, gå starkt isär
gegeneinˈanderRR ~RR stöta ihop, kollidera
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Ja, det låter bra med stötskydd. Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3stötskydd
Mats Wiman
3Studsskydd
Lena Samuelsson


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Studsskydd


Explanation:
... skulle jag tippa på (man talar ju om studsmattor t.ex.)

Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 86

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
stötskydd


Explanation:
Norstedts tysk-svenska ordbok
prallen
Ⅰ sv itr (s, i bet 2 dock h)
1 auf etw. ack. (gegen etw.) ~ stöta i (emot) ngt, smälla i ngt
2 (h) die Sonne prallt solen gassar
Ⅱ särskrivna verbförbindelser
aneinˈanderRR ~RR stöta ihop (samman)
aufeinˈanderRR ~RR
1 stöta ihop, krocka, kollidera
2 skära sig, gå starkt isär
gegeneinˈanderRR ~RR stöta ihop, kollidera


Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 43
Grading comment
Ja, det låter bra med stötskydd. Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Röstar klart för stöt.. i.st.f. studs..
8 mins

agree  LindaMcM: Ja, "stöta" låter mycket bättre an "studsa" => stötskydd
3 hrs

agree  Lena Samuelsson: Ja, studsskydd använder man kanske mer när det gäller dator
1 day4 hrs