KudoZ home » German to Swedish » Engineering (general)

Kaltgeräte

Swedish translation: apparater (som inte blir varma)


07:12 Aug 14, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Kaltgeräte
Förekommer utan sammanhang i en uppräkning.

Kaltgeräte, Warmgeräte, Heissgeräte tycks vara vanligt förekommande på Google.
Eva Gustavsson
Swedish translation:apparater (som inte blir varma)
Explanation:
Exempel på "Kaltgeräte" datorer, kameror eller en elektrisk skrivmaskin, dvs. apparater som inte blir varma. Exempel på "Heißgeräte" är då apparater som blir varma, t.ex. strykjärn, spisar etc.

Så har en tysk elektriker en gång förklarat det för mig, men det kanske finns ett bättre tekniskt uttryck för det.

För det mesta förekommer det i samband med kontaktdon och då brukar jag bara säga apparatkontakt eller något liknande.

Du får kanske skriva om det lite.


--------------------------------------------------
Note added at 27 Min. (2006-08-14 07:39:41 GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta, men jag hann inte se din egen förklaring
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen i alla fall!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4KallapparatRado Omota
4se förklaring
Lennart Helgesson
4apparater (som inte blir varma)
Lena Samuelsson
2KylaggregatStaffan Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Kylaggregat


Explanation:
Kylaggregat verkar väldigt troligt, men jag får inte träffar om jag kombinerar det ty och det sv ordet. En gammal fråga påpekar svararen att det helt enkelt kan röra sig om jord(anslutning) (frågan rörde Kaltgerätestecker):

Kaltgerät aurait pu désigner un appareil destiné à faire le froid, mais il n'en est rien ici, cela désigne un appareil que l'on peut relier électriquement à un point "froid" du point de vue du potentiel électrique, c'est à dire une terre pour un appareil domestique.

En France on utilise souvent "de sécurité" pour évoquer la mise à la terre. Je préfère toutefois être plus explicite et vous recommande la première solution.

Je n'ai pas trouvé Kalgerät dans un dictionnaire ni dans un site bilingue (même en Suisse). Toutefois, une simple recherche sur Google de "Kaltgerät" vous donnera des dizaines de sites et vous verrez d'après les illustrations qu'il s'agit bien de cordons ou de prises avec terre.


Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 67

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
apparater (som inte blir varma)


Explanation:
Exempel på "Kaltgeräte" datorer, kameror eller en elektrisk skrivmaskin, dvs. apparater som inte blir varma. Exempel på "Heißgeräte" är då apparater som blir varma, t.ex. strykjärn, spisar etc.

Så har en tysk elektriker en gång förklarat det för mig, men det kanske finns ett bättre tekniskt uttryck för det.

För det mesta förekommer det i samband med kontaktdon och då brukar jag bara säga apparatkontakt eller något liknande.

Du får kanske skriva om det lite.


--------------------------------------------------
Note added at 27 Min. (2006-08-14 07:39:41 GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta, men jag hann inte se din egen förklaring

Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 200
Grading comment
Tack för hjälpen i alla fall!

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
se förklaring


Explanation:
avser apparater med en temperatur under 65 grader. Används i samband med normering av apparatanslutningsdon. De andra gränserna är 120 resp 155 grader tror jag.

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 175

613 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kallapparat


Explanation:
På webbreferensen nedan hittar man något som heter Classes och där öppnas ett flerspråkigt lexikon. Där hittar man t. ex. Kaltgeräte-Steckdosen som översätts som "cold device socket outlets", resp. "kallapparatsvägguttag". Då bör Kaltgeräte vara Kallapparat. I skrivande ögonblick verkar sajten vara nere, men den kommer nog igen.

--------------------------------------------------
Note added at 614 days (2008-04-19 07:16:32 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Som jag förstår gäller det apparater, som inte kan bli strömförande. Oftast är de jordade med jordat uttag och dito kabel. Men från bilder som jag har hittat angående anslutningar har jag även hittat sådana med inbyggd transformator. Dessa används när spänningen måste transformeras ner till den som apparaten behöver och växelspänningen behöver eventuellt likriktas redan före apparaten. Exempel på det senare är batterieliminatorer.


    Reference: http://www.google.se/search?hl=sv&q=kaltger%C3%A4te&btnG=Goo...
Rado Omota
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SlovenianSlovenian, Native in SwedishSwedish