KudoZ home » German to Swedish » Engineering (general)

Tast-Rast-Schalters

Swedish translation: tryck-/vridknapp


11:02 Apr 1, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Engineering (general) / Venetian blinds
German term or phrase: Tast-Rast-Schalters
Der wartungsfreie Mittelmotor übernimmt nach dem BetäTAGtigen eines Tast-Rast-Schalters das Heben, Senken und Verstellen der Lamellen.
tauvon
Sweden
Swedish translation:tryck-/vridknapp
Explanation:
Det är en tryckknapp som kan koppla om riktningen för en motor. Används för fram- och återgårende rörelser.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fjädrande resp. spärrande knapp
Erik Hansson
3tryck-/vridknappReino Havbrandt


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tryck-/vridknapp


Explanation:
Det är en tryckknapp som kan koppla om riktningen för en motor. Används för fram- och återgårende rörelser.


    Reference: http://www.rohrmotor-ratgeber.de/tast-rast-schalter/tast-ras...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 308
Grading comment
Tack!

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fjädrande resp. spärrande knapp


Explanation:
Det handlar om en knapp med fjädrande resp. spärrande funktion.

1) Brytaren leder ström endast så länge användaren trycker in knappen (fjädrande). Kallas ibland (till)-från eller (från)-till om intryckninginnebär att strömmen bryts.

2) Brytaren leder ström om användaren har tryckt in knappen. Knappen förblir i detta läge tills användaren trycker in på nytt. Kallas till-från.

Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 141