KudoZ home » German to Swedish » Engineering: Industrial

Räumhub

Swedish translation: spånavskiljningsrörelse, driftslag


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Räumhub
Swedish translation:spånavskiljningsrörelse, driftslag
Entered by: Staffan Wiman

11:03 Dec 30, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / Räumwerkzeuge
German term or phrase: Räumhub
Ordet Hub i olika sammanhang har orsakat mig en del huvudbry genom åren. Nu återkommer det i ett antal sammansättningar.
Dies verhindert das Verlaufen der Werkzeuge während des Räumhubs und garantiert einen schwingungsfreien Lauf der Maschine.
Detta hindrar verktygen från att lossna under brotschrörelsen och gör att maskinen går utan vibrationer.
Staffan Wiman
Sweden
spånavskiljningsrörelse
Explanation:
låter lite översatt men det är kanske det det handlar om.
Hub indikerar att det kan vara frågan om en vertikal rörelse, men jag håller med dig om att det är ett språkligt problembarn som har gett även mig en hel del gråa hårstrå.
Kommentar ang. "Verlaufen": Jag antar att det handlar om ngn avvikelse från en avsedd bearbetningslinje. F.ö. håller jag med Reinos utläggning om brotschning.
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. Jag lyckades aldrig bestämma mig för vilket svar som var bäst...
Nu fick jag "ola".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4driftslagReino Havbrandt
3spånavskiljningsrörelse
Erik Hansson


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Räumhub
driftslag


Explanation:
driften slagrörelse. Jag blir mer och mer övertygad om att det inte är en roterande brotschmaskin, utan en driftmaskin (ev dragbrotschning). NE:
brotschning (av eng. broach 'skärborr', av fr. broche), finbearbetningsmetod som används inom verkstadsindustrin då snävare toleranser och finare yta önskas efter borrningsoperationer. Verktyget, brotsch, är flerskärigt med raka eller skruvformade skär, ibland placerade med ojämn delning. Brotschen skiljer sig från spiralborren genom att kärndiametern är större och att brotschen ej kan ta upp hål, endast vidga redan befintliga. Jfr även
dragbrotschning (av eng. broach 'skärborr', 'brotsch', av fr. broche 'syl', 'pryl'), variant av den verkstadstekniska metoden driftning. Med metoden görs hål som inte är cirkulära. Verktyget består av en serie eggar som successivt vidgar hålets form. Det dras genom ett förformat mindre hål

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 163

5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Räumhub
spånavskiljningsrörelse


Explanation:
låter lite översatt men det är kanske det det handlar om.
Hub indikerar att det kan vara frågan om en vertikal rörelse, men jag håller med dig om att det är ett språkligt problembarn som har gett även mig en hel del gråa hårstrå.
Kommentar ang. "Verlaufen": Jag antar att det handlar om ngn avvikelse från en avsedd bearbetningslinje. F.ö. håller jag med Reinos utläggning om brotschning.


Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 114
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. Jag lyckades aldrig bestämma mig för vilket svar som var bäst...
Nu fick jag "ola".